Stenströms firar 120 år i vitt
Med anledning av att Stenströms nu firar 120 år lanserar modeföretaget en jubileumskollektion med skärskilt framtagna skjortor och blusar för herr och dam; nio plagg vardera tillsammans med tre barnplagg.
Därtill har företaget samarbetet med Per Nilsson, medgrundare och tidigare chefredaktör för modemagasinet King och som ligger bakom podcasten Gentlemanualen, som tagit fram två skjortor som han anser bör finnas i varje mans garderob; en klassisk vit skjorta och en smokingskjorta.
Med hjälp av skjortor i materialval som ekologiskt linne, sidenchiffong, sidentwill, bomull/Tencel och jaquardvävda tyger vill Stenströms visa arv och hantverk och bygga vidare på grundfilosofin som också ska ska bära företaget in i framtiden.
– Stenströms är idag ett internationellt företag, representerat i mer än ett tjugotal länder. Stenströms har haft en fantastisk utveckling, inte minst den senaste 10-årsperioden med en årlig tillväxt på mer än 10 procent. Stenströms är ett genuint och unikt varumärke som vilat på samma grundvärderingar i 120 år. Vår passion för att tillverka kvalitetsplagg som håller över tid gör att intresset för Stenströms idag är större än någonsin tidigare. Vi ser med tillförsikt fram emot de kommande 120 åren, säger Fredrik Strandberg, vd på Stenströms i en kommentar.
Företaget omsatte 282 miljoner kronor 2018 jämfört med 254 miljoner kronor föregående räkenskapsår. Rörelseresultatet, EBIT, för 2018 uppgick till 17 miljoner kronor(18).
Exportandelen uppgick 2018 till 67 procent och modebolget anger att tillväxten är stark framförallt i Tyskland, Belgien, USA och Storbritannien. Stenströms äger en egen fabrik i Estland med över 100 anställda.