Babyshop plockar in marknadschef
E-handelsgruppen har även en ny creative director.
Johan Loman
klev i oktober på som marknadschef, head of marketing, hos
Babyshop
.
Tjänsten är ny och uppdraget blir att ansvara för gruppens, som inkluderar Babyshop, Lekmer och Alexaandalexa, arbete med varumärke och kommunikation - främst med fokus att tydliggöra och utveckla de tre olika sajternas position.
Strax innan
Johan Loman
tillträdde började även
Petter Ödeen
på e-handelsbolaget som creative director. Duon ska tillsammans med organisationen arbeta med och driva position-och kommunikationsarbetet.
Johan Loman och Petter Ödeen rapporterar till gruppens marknadsdirektör Jonas Jutmar.
Johan Loman
har tidigare arbetat som marknadschef och även partner på
Stutterheim
samt på byråsidan hos
Jung, McCann
och
Hill+Knowlton Strategies.
Vad lockade med jobbet?
- Babyshop driver en imponerande global apparat via tre olika sajter med varumärken som spänner från mass till lyx. Utöver det designas, paketeras och marknadsförs även en rad egna märken från kontoret i Stockholm. Min upplevelse såhär långt är även att man har branschens vassaste hjärnor när det kommer till att förstå slutkunden och driva försäljning online, säger
Johan Loman
till Habit.
Vilka är utmaningarna?
- Tydliggöra varumärkespositionerna gentemot målgruppen för samtliga sajter och väcka känslor hos en extremt intressant och ständigt växande målgrupp som föräldrar är.
Baby och kids-kategorin i sig är väldigt prisorienterad. Babyshop har dock lyckats med att bygga varumärkesvärden utöver enbart pris i flera av sina sajter och egna märken. Min ambition är att hjälpa till att förstärka de värdena så sajterna växer som ledande destinationer för föräldrar världen över genom ännu vassare varumärkesarbete och kommunikation.
Vad blir den stora skillnaden mot att arbeta med vuxenkläder?
- Utan att ha förkovrat mig i en målgruppsundersökning så är min uppfattning att målgruppen föräldrar är allt annat än homogen. Dock så letar kunderna som alla andra kvalitet till sig själva och sina barn. Utmaningen är därför likartad även om produkten är annorlunda. Sedan så finns det såklart många förhållningssätt och metoder som är vanliga inom modeindustrin som är applicerbara även här, säger
Johan Loman
till Habit.
Artikeln är en del av vårt tema om Jobb & Karriär.