Designbyrå vill inspirera till cirkulär konsumtion av kläder
Design- och reklmbyrån WDW creative öppnade en pop up-butik för vintage förra veckan.
”Butiken” som hade öppet blott en dag i samarbete med Emmaus Stockholm ska följas av flera.
I ett mejl till Habit skriver byråns medgrundare och creative director Jon Bergsman att ambitionen är att arrangera tillfällig butik fyra gånger per år med aktörer primärt inom mode och second hand. ”När det kommer till partner så har vi önskat använda vår plattform denna gång för att stötta Emmaus arbete, sedan kan det bli andra hjälporganisationer längre fram men även med modeföretag så länge de har ett cirkulärt tänk i sitt skapande och produktion", uppger Jon Bergsman.
- Fler företag behöver ta initiativ och inkludera hållbarhetstänket i sitt arbete. WDW vintage är ett fantastiskt exempel på detta. Tack vare alla som handlade och lämnade in kläder kunde vi sprida att second hand är ett attraktivt alternativ till nyproducerat och samtidigt samla in pengar till vårt viktiga arbete för fred och mänskliga rättigheter, säger Frida Dunger Johnsson, verksamhetsledare för Emmaus Stockholm.
I ett mejl skriver WDW creative att ”som design- och reklambyrå inom livstilssegmentet fick vi för en tid sen en idé att vi vill inspirera våra kunder och branschen att tänka mer hållbart – både i vårt arbete med reklam, men även i vardagen. Det landade i att vi skapade WDW vintage, en pop-up butik med cirkulärkonsumtion av kläder”.