Vd-skifte hos Wearcolour
Thor Kruse Eén har lämnat vd-posten i sportmodeföretaget WearColour, där varumärkena Wearcolour och Void cycling ingår, och efterträtts av medgrundaren Johan Ullbro.
Det framgår av de båda grundarnas Linkedin-profiler och även av ett pressmeddelande från skidanläggningen Kläppen där Thor Kruse Eén tillträtt som teknisk chef.
Det bekräftas också till Habit av Johan Ullbro som i ett mejl skriver;
"Jag är väldigt glad över vår varumärkesresa vi gjort med WearColour och Void Cycling. Nu har vi ytterligare ett starkt år bakom oss där vi ökar omsättningen med 25 procent och med fortsatt svarta siffror på sista raden. Segmentet för starka varumärken inom outdoor och cycling är fortsatt högintressanta. Jag tar nu med full energi över vd-rollen och gör det med ytterligare stärkt kompetens i styrelsen. Med nya delägare och ny styrelse så känns framtiden ännu ljusare för Wearcolour och Void Cycling. Vår nya expansionsstrategi och vår nya kollektion har hitills båda gått som på räls".
Enligt Bolagsverket registrerades vd-skiftet den 8 oktober. Den 20 augusti i år förändrades även styrelsen då nya delägarna Karl Rosander och Måns Ulvestam tog plats i bolagets styrelse. Även Fabian Månsson klev vid samma tidpunkt in i styrelsen.
Det var i april i år som bolaget, grundat av Johan Ullbro, Thor Kruse Eén och Fredrik Abrahamsson år 2010, fick nya delägare. Enligt årsredovisningen uppgick de nya delägarnas andel till 18 procent för Måns Ulvestam och 15 procent för Karl Rosander.
Grundarna äger 54 procent av bolaget; Thor Kruse Eén äger 30 procent genom TKA Holding och Johan Ullbro 24 procent genom Ullbro Holding. Därtill är Chattanooga och Golden Ratio Holding delägare.
Thor Kruse Eén kommer även fortsatt tt vara del av ägarstrukturen och styrelsen.
I den senaste årsredovisningen för 2018 framgår att bolaget i januari i år fusionerade det tidigare helägda dotterbolaget V Cycling med moderbolaget.
Enligt bokslutet för räkenkapsåret 2018 ökade bolaget omsättning till drygt 70 miljoner kronor (56). Rörelseresultatet, EBIT, uppgick till 2,4 miljoner kronor (1,8).
I årsredovisningen skriver bolaget att ”2018 blev ytterligare ett starkt år i bolagets historia, där man trots en både svårnavigerad och tuff klädmarknad ökade omsättningen med hela 25 procent. Årets kollektioner landade rätt hos konsumenterna, samtidigt som digitaliseringsresan för bolaget togs flera steg åt rätt håll.”
I bokslutet framgår att bolaget har för avsikt att fortsätta växa i e-handeln, något som också framkom när den nya delägarduon presenterades i maj då bolaget i ett pressmeddelande skrev att duon ska "inte minst bidra med att digitalt utveckla företaget och bistå när det kommer till tillväxt och internationell expansion".
Största marknaderna för sportmodebolaget är Sverige, Tyskland och USA medan Kina är den snabbast växande marknaden.