Digital kompetensutveckling en investering för framtiden
Utbilda butikspersonalen till ambassadörer. Det är goda kundrelationer som skapar nöjda kunder och får dem att återvända. En investering i personalen är därför också en investering för framtiden. Ska butikshandeln överleva behöver den utvecklas till en bransch där människor vill stanna, ges möjlighet att utvecklas och känna yrkesstolthet.
Det anser Jessica Svensson, vd för Retail Group, som tagit fram ett digitalt utbildningsprogram, Transformationsloopen, som med hjälp av kunskaper och insikter ska både sporra och utveckla personalen och därmed öka deras arbetsprestationer. Deltagarna ska utvecklas till relationsskapande ambassadörer.
– Det är ingen säljkurs, utan det handlar om att skapa genuina möten i butiken och få människor att känna sig inspirerade och motiverade. Handeln genomgår en jättestor förändring och ska man kunna konkurrera med e-handeln är det viktigt att kunna leverera ett värdskap. Det måste finnas en anledning till att folk ska besöka en butik. Får inte kunderna bra service där föredrar de kanske att handla på nätet.
Transformationsloopen har Retail Group skapat i samarbete med Loops Education, som utvecklar nytänkande och innovativa digitala läromedel för såväl skolor som Svenskt Näringsliv.
– Jag valde Loops för att det är ett läroverktyg som skapar en länk mellan digitalt och fysiskt lärande. Det är extremt formbart och har en stark förankring i pedagogisk forskning. Det är ett fantastiskt lätthanterligt verktyg, förklarar Jessica Svensson.
Hon beskriver Transformationsloopen som Sveriges första integrerade digitala branschutbildning. Utbildningen är semi-synkron, det vill säga att deltagare kan arbeta både i egen takt och enskilt, men den pedagogiska vikten ligger på att de också interagerar med varandra och handledaren genom utbildningen.
Kursen är indelad i tolv olika avsnitt, där man under 45 minuter per vecka och i egen takt, tar upp olika frågor som ska stimulera och utveckla deltagarna. Allt avrundas sedan med en fysisk träff.
Som namnet antyder handlar Transformationsloopen om att anpassa sig till en bransch i förändring. Men det är inte bara köpbeteendet som förändras, utan också personal och kunder. Millennials, som nu gör sitt intåg på arbetsmarknaden, kan ha andra värderingar, intressen och färdigheter som man behöver ta hänsyn till.
– Vi behöver också förändra arbetssättet för att jobba inom handeln. Det har blivit ett slags genomfartsyrke, där människor kommer och går, vilket gör att det saknas yrkesstolthet. Vi vill få människor att känna sig inspirerade och motiverade att stanna. För det är ett otroligt roligt och bra yrke om möjligheten ges, säger Jessica och tillägger:
– Tanken med Transformationsloopen är att vi ska inspirera och motivera alla människor inom företaget till att öka sin insats på jobbet. Och det, tror vi, är något som kommer inifrån. Man måste känna sig inspirerad, man måste vilja vara bra på jobbet.
En väldigt nöjd deltagare som deltagit i Transformationsloopen är Frida Karlsson, butikschef på Raglady:
– Jag har varit på olika säljutbildningar, ledarskapsutbildningar men har aldrig varit med om en utbildning som gett sådant avtryck på mig. Efter varje utbildningstillfälle har jag ett stort leende på läpparna och en längtan över att gå till jobbet. Man fylls av inspiration och energi!
Retail Groups Transformationsloop används inte bara inom detaljhandeln, utan också inom olika serviceyrken, besöksnäring och fastighetsägare. Närmast ska utbildningspaketet anpassas för en av Sveriges största hotellkedjor och nästa år riktar man blickarna utåt med utbildningspaket på både norska och engelska.
|
||
|
FAKTA/BAKGRUND |
|
Hemsidor: www.retailgroup.se, www.loopseducation.com