23948sdkhjf

E-barometern:"Black friday blir ett eldprov"

Så mycket växte modehandeln under tredje kvartalet. Postnord siar många mjuka klappar i jul.

Modehandeln på nätet är fortsatt stark och uppvisade en tillväxt om 9 procent under tredje kvartalet, enligt e-barometern signerad Postnord i samarbete med HUI Research och Svensk Digital Handel.

I rapporten konstateras att det fortfarande är kläder och skor som flest svenskar e-handlar på regelbunden basis även skönhetsbranschen knappar in på modet.

Branschen är dock inne i något av en brytpunkt där all tillväxt under en längre tid skett på nätet och det är också en bransch som varit föremål för många negativa rubriker i media på sistone som hög returgrad i e-modehandel och fysisk butiksdöd, skriver Postnord i rapporten.

”Kedjorna ser över sina butiksnätverk men även om butikerna totalt sett blir färre öppnas nya typer av butiksskoncept som ska stärka varumärket och driva ny trafik till webbutikerna”.

Mer än hälften av julklappskonsumenterna kommer att lägga mjuka klappar under granen i år och precis som för många andra branscher inom sällanköpshandeln har julhandeln flyttat till november.

I rapporten skriver Postnord att black friday och tillhörande black week väntas bli ett riktigt eldprov för modehandeln  i år och enligt undersökningen har 44 procent av konsumenterna som planerar att handla under black friday för avsikt att köpa just mode. 

”Under fjolåret uttryckte branschen en viss oro över att Black Friday kan påverka försäljningen negativt eftersom konsumenterna väntar in rean och att försäljningen därför flyttas från andra datum. Dessutom hamnar modeaktörerna ofta i blickfånget när det gäller konsumtionskritik, en kritik som tenderar att centreras kring Black Friday”.

Sporthandeln, som länge varit en av e-handelns snabbväxare, uppvisade en tillväxt som landade på 13 procent under tredje kvartalet. I rapporten framgår att "branschen uppvisar en något lägre digital mognadsgrad än systebranschen modehandeln, men är nu på väg in i den fas där i stort sett all tillväxt sker på nätet". Likt i  modehandeln arbetar kedjorna intensivt för att göra sina fysiska butiker mer relevanta för kunderna med bland annat ”omnikanal-labb” och digitala tjänster.

Totalt uppvisade e-handeln en tillväxt om 11 procent under tredje kvartalet vilket är den lägsta kvaratalstillväxten som uppmäts sedan kvartal 3 år 2011.

”E-handeln har åtnjutit 33 kvartal i följd med tvåsiffriga tillväxttal och det kan därför vara naturligt att gå in i en lugnare fas. Vi är också inne i en konjunkturavmattning, något som alltid påverkar sällanköpsvaruhandeln. Konsumenternas köpmönster visar dock att e-handelns framgångssaga fortsätter”, skriver Postnord i rapporten.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125