Minskad försäljning för Wesc
Under tredje kvartalet, juli till september, uppgick nettoomsättningen till 9,7 miljoner kronor (11,2). Rörelseresultatet uppgick till -3,8 miljoner kronor (-4,1).
Bruttomarginalen förbättrades och uppgick till 42,3 procent (32,1) och i rapporten skriver bolaget att inköpsarbetet förändrats och ger avsedd positiv effekt. Resultat efter skatt uppgick till -4,3 miljoner kronor (-2,9)
”Försäljningen i tredje kvartalet 2019 ligger något lägre än tredje kvartalet 2018 men ackumulerat är omsättningen närmare 10 procent upp 2019 jämfört med samma period 2018”, skriver bolaget i rapporten.
I rapporten skriver bolaget att införsäljning av vår- och sommarkollektionen 2020 slutfördes under perioden och att förorderingången ökade med 17 procent för koncernen och med 49 procent på den Nordamerikanska marknaden jämfört med samma kollektion 2019.
Enligt rapporten finns de stora utmaningarna för bolaget i Europa medan tillväxten finns på den Nordamerikanska marknaden och hos befintliga kunder men också genom nya kunder och samarbeten.
Den företrädesemission som bolaget slutförde i slutet av september tillförde Wesc cirka 45,0 miljoner kronor före emissionskostnader.