23948sdkhjf

Fransk workwear på Söder

Funktionellt, hållbart och tidlösa plagg hos nya L'Usine Bleue.

Högt upp Skånegatan, ett stenkast från Nytorget, på Södermalm i Stockholm huserar sedan ett par veckor nystartade L’Usine Bleue. Butiken är grundad och drivs av av Søder Reklambyrå och Vincent Tallec och är åtminstone till en början inrymd i gatulokal som är del av reklambyråns kontor.

Inriktningen hos L’Usine Bleue är stil snarare än mode och grundarna vill förutom att erbjuda ett handplockat sortiment av hållbara, tidlösa plagg från varumärken som under generationer burits och slitits av franska hantverkare även värna fransk produktion och hantverk..

Och när Habit besöker butiken går det inte att ta miste på Vincent Tallecs passion för hantverket, kvaliteterna, framtagandet av ullen och produktionen av plaggen.

Frankrike har en lång tradition av arbetarkläder av hög kvalitet som är frukten av ett levande hantverk. Min förhoppning är, förutom att erbjuda tidlösa plagg, även att också hjälpa våra leverantörer att överleva och fortsätta att ta fram ull och tillverka högkvalitativa plagg som producerats i generationer, säger Vincent Tallec.

Det är också plagg han vuxit upp med och som är i det närmaste omöjliga att slita ut.

I sortimentet finns således fransk workwear från klassiska varumärken som Le laboureurs arbetarjackor och yllejackor, klassiska tvärrandiga ”Breton”-tröjor och sjömanströjor i ylle och bomull från Saint James, Le Tricoteurs traditionella tätvävda fiskartröjor i ull från Guernsey som alltjämt stickas på urgamla maskiner och slutsys för hand av lokala sömmerskor.

Därtill finns sjömanströjor från Le Minor och snart väntar skjortor från klassiska Kidur som tillverkat plagg heritage-stil sedan 1932.

Senare väntar även en test av skor och därtill finns accessoarer som mössor och kepsar samt fällkniv från Opinel och anteckningböcker och kalendrar i klassiskt format anpassade för arbetskläder från Calepinos i butiken.

Förutom försäljningen i den fysiska butiken har L’Usine Bleue öppnat webbutik och sköter även marknadsföring och kommunikation i huvudsak via sociala medier.

Loggan då? Jo, den knutna näven och en fabrikssilhuett  är sprungen ur och med inspiration från ett klassiskt tryck från 1968.

Fram till i början av janauri nästa år huserar butiken på Skånegatan 83 därefter hoppas grundarna öppna i ny lokal två portar ned från nuvarande lokal. Om inte så fortsätter man på nämnda adress ett slag till.

Artikeln är en del av vårt tema om Butiksnytt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.414