Revolver skjuter upp premiären av nytt mässkoncept
Köpenhamnsmässorna hann inte ens tömma montrarna i augusti förrän ryktet var i full gång. Revolver skulle flytta i februari. Eller skulle det till och med bli två mässor?
Båda spekulationerna är korrekta. Revolver kommer att flytta till Forum och Öksnehallen kvarstår som mässarena, men i ny form – detaljerna kommer att offentliggöras inom kort. Däremot har tidsplanen förskjutits i sex månader. Det berättar Revolvers mässgeneral Christian Maibom för Habit.
– Jag ville göra saker lite för snabbt, men insåg att vi inte skulle hinna om vi ska kunna hålla en hög kvalitet.
Under nästa mässa, 29-31 januari, kommer en försmak av det nya konceptet, som bland annat innebär att logotyper och imagebilder rensas bort, presenteras på Öksnehallen.
– Tanken är att utveckla och förädla Revolver och flytta in på Forum i augusti med ett mycket hållbarare koncept. Jag vet inte hur mycket saker jag slängt i kontejnrar efter mässorna genom åren, möbler och material som bara använts i tre dagar. Det är vansinne! Även om det har minskat, så går det inte snabbt nog.
Som en del av miljöprofileringen fortsätter mässan med den montermärkning, baserad på FNs globala klimatmål, som infördes i augusti.
– Det vi ville med märkningen var att ge varumärkena en chans att visa vilka frågor de jobbar med, att öppna upp för samtal med inköparna. För många varumärken handlar hållbarhet bara om plaggen, men om vi ska göra världen bättre är det lika mycket en fråga om att utbilda barn och förbättra arbetsförhållanden i fabriker.
Miljön spelade också huvudrollen när Swedish Fashion Council i juni meddelade att Stockholms visningsvecka i augusti var inställd ”på grund av framtiden” och hänvisade till ”behovet av den omställning som krävs för branschens överlevnad”.
– Jag ser fram emot att se hur mycket förnyelse som Stockholm kommer att leverera nästa år. Om man går ut med ett sådant uttalande som Jennie Rosén på Swedish Fashion Council gjorde i somras, så får man också räkna med att branschen väntar på att få veta vad det nya ska innebära, säger Christian Maibom.
Ett antal nya varumärken flyttar in på Revolver i januari, som Sunflower, Marimekko, Tonsure och Rave Review och Christian Maibom tror att alltfler svenskar kommer att vilja delta på den danska arenan.
– Det riktiga namnet på modeveckan borde vara Scandinavian Fashion Week. Köpenhamns succé handlar ju inte bara om danska varumärken. Det är lika mycket tack vare de svenska, och numera även norska, som Köpenhamn har blivit en destination. Och det finns inte utrymme för två modeveckor i Skandinavien.
Christian Maibom menar att attraktiva internationella inköpare aldrig kommer att göra två resor per säsong till Skandinavien.
– Om modeindustrin vill åka till Luleå då är det där vi ska vara. Men just nu funkar Köpenhamn, så låt oss samarbeta för att göra livet lättare för branschen.