23948sdkhjf

Hans techstartup hjälper Na-kd fånga lokal ton

E-handlaren automatiserar och lokalanpassar produktbeskrivningar med hjälp av Textual.

Techstartupen Textual vill automatisera textproduktionen åt e-handlare och har tagit fram en AI-baserad plattform där varumärken kan generera, översätta och optimera texter genom några knapptryckningar.

Sedan ett år tillbaka arbetar Na-kd och Textual med ett pilotprojekt och e-handlaren har nu ersatt all traditionell copywriting vid skapandet av produkttexter; något e-handlaren menar lett till kortare ledtider, minskade översättningskostnader och ökad organisk trafik.

– Genom att automatisera vår process för att skapa produktbeskrivningar med Textual har vi ökat vår effektivitet när det kommer till att publicera produkttexter med mänsklig kvalitet. Omedelbara översättningar hjälper oss att ligga steget före och skala upp våra lokaliseringsinsatser, säger Björn Bergström, chief growth officer,hos Na-kd i en kommentar.

Textuals teknik bygger på datalingvistik där automatiserade texter med mänsklig tonalitet kan skapas utifrån attribut som färg, storlek, kategori och varumärke.

”Den så kallade NLG-teknologin, Natural Language Generation, säkerställer helt korrekta och naturliga texter på flera språk, vilket i sin tur gör det enklare och billigare för e-handlare att växa på nya marknader”, heter det i ett pressmeddelande.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.084