Wesc tackar för sig i egna butiksledet
Wesc stänger konceptbutikerna, två till antalet, i Stockholm och New York.
I Stockholm ligger butiken på Kungsgatan och stänger i januari nästa år medan butiken i New York stänger i december 2019.
I stället ska bolaget fokusera på återförsäljarledet och på den egna webbutiken. E-handeln för den Nordamerikanska marknaden är för närvarande utlicensierad till NOXS men ska från februari 2020 åter att skötas av bolaget. Därtill lovar bolaget säsrkilda satsningar på den europeiska marknaden.
En nedstängning av butikerna kommer att ge betydande kostnadsbesparingar för bolaget om 7 miljoner kronor, heter det i ett pressmeddelande.
Med butiksstängningarna minskar bolaget även produktsortimentet.
– E-handeln har under de senaste åren ökat, till stor del tack vare stora aktörer i branschen som till exempel Amazon och Alibaba. E-handel kommer att vara framtiden för detaljhandeln, eftersom nästan all tillväxt nu sker i den digitala sfären. WeSC kommer att fokusera på den egna e-handeln samt växa med våra starka, globala detalj- och e-handelspartners som Nordstrom, Saks Fifth Avenue, Bloomingdale's, Macy's, Foot-Action, Pac Sun, Zalando och Boozt, säger Joseph Janus, vd i en kommentar.