Så hanterar modebranschen Black friday
Black friday väntas enligt Svensk Handel omsätta 7 miljarder kronor och öka med 15 procent i år.
Under veckan som förflutit har kampanjer och reor pågått under vad som numera går under namnet Black week som kulminerar i Black friday, Black weekend och sedan Cyber monday.
Men därtill syns även bland annat initiativ som White monday, White friday och Green friday. För bland vanliga kampanjer och reor ryms även olika typer av välgörenhetsauktioner, kampanjer för att uppmana till secondhand-shopping, cirkulära initiativ eller att inte köpa något alls. Därtill finns de som väljer att helt stänga sina webbutiker under dagen.
I ett axplock av veckans initiativ ryms bland andra Ströms man & woman välgörenhetsauktion via Tradera under White friday.
"Idéen kommer ifrån att vi vill vara med och bidra till något bra och hållbart. Alla märken har velat vara med, de tände till på idéen direkt roligt är också att de sagt att vi är först med detta initiativ till förmån för ett gott ändamål. Alla pengar som samlas in under auktionen går oavkortat till Zelmerlöw & Björkman Foundation som stöder barn i Afrika”, skriver aktören i ett pressmeddelande.
I auktionen finns allt från klädesplagg, skor och accessoarer.
Modemärket Asket håller sig till sina principer och stänger för tredje året i rad webbutiken under dagen och skickar även kunderna vidare till märkets Garment Care Portal för att uppmana kunderna till att ta hand om plaggen de redan har istället för att köpa något nytt.
Hos träningsklädesmärket Power Woman vill grundaren Anna Wretling bidra till återanvändning och passar på att, istället för att rea och kampanja, uppmuntra till cirkulär ekonomi genom att lyfta märkets Facebookgrupp Pass your power forward; en plats där kvinnor kan byta, köpa, sälja eller ge bort plagg från varumärket som inte de inte längre använder.
I veckan gick Haglöfs ut med att outdoormärket väljer att dubblerar sina priser på alla kläder och all utrustning i de egna butikerna och donerar dagens butiksförsäljningen till Naturskyddsföreningen.
Haglöfs stänger också ned sin globala webbutik under dagen.
Stockholm Fashion District har för andra året undersökt vad besökare och butiksägare undersökt vad de tycker om Black friday, Cyber monday och mellandagsrea och även om svaren varierar kraftigt så är konklusionen att en majoritet av deltagarna förordar en mer reglerad reaperiod i anslutning till säsongsslut.
74 procent av de svarande är negativt inställda till fenomen som Black Friday och Cyber Monday.
”Reaperioder är nödvändigt för alla, men i många av exemplen lyfts det att rean urholkar handeln och skapar en osunt förhållande till konsumtion”, skriver Stockholm Fashion District i pressmeddelandet.
På kedjenivå har Monki valt att gå ut och berätta att man inte deltar med kampanjer och reor ii år och väljer istället epitetet Fri-nay.
Indiska har under veckan erbjudit en svart och klassisk klänning i ett brett prisspann till ett, enligt kedjan, extra förmånligt pris.
I ett inlägg på Linkedin skriver kedjans vd Karin Lindahl att det handlar om att ändå kunna "skämma bort" kunderna och skriver ”Internt har vi kallat det ”den lilla svarta för alla”. Inte bara priset är tillgängligt för de flesta utan vi har även köpt extra många och i extra stora storlekar för den ska bli tillgänglig för ännu fler”.
På fredagsmorgonen skickade Klarna ut statistik från första försäljningstimmen under Black friday som visar att visar att det framförallt var åldersgruppen 18 till 35 som shoppade mest under dygnets första timme men att försäljningen, även om den ökade kraftigt jämfört med en genomsnittlig dag, inte ökade ytterligare jämfört med första timmen av shoppingdagen under fjolåret.
Jämfört med fjolårets Black friday var det åldersgruppen äldre än 56 år som ökade sin andel av köpen medan de yngre shoppade mindre än i fjol. Bland Sveriges län så handlades det mest i Jämtland och Gotland per capita.
På fredagsmorgonen publicerade Pricerunner statisk prisjämförelsesajten gjort under natten till Black friday som visar att reapriserna, baserat på 33 000 av de mest populära produkterna från närmare 50 av de största butikerna,är 26 procent av alla produkter är nedsatta i pris.
Priset på dessa reavaror är i snitt 18 procent lägre än för en dryg vecka sedan. Pricerunner konstaterar också att årets rea är klart mer omfattande i år. På Black Friday 2018 var 22 procent av produkterna nedsatta i pris med en genomsnittlig prissänkningen om 17 procent. Mest nedsatta varor är barnkläder, kastruller och stekpannor ,Spishällar, handverktyg och hemmabiopaket. Men samtidigt konstaterar Pricerunner att det finns ett enorm misstro mot butikernas reapriser och kategorier med högst andel bluffreor är produkter för camping och friluftsliv, barnskor, barnkläder, väskor, heminredning och skor.