Rekord för Black friday – kläder mest poppis
Det blev som väntat försäljningsrekord under Black friday och omsättningen uppgick till 7,1 miljarder kronor vilket var 300 miljoner kronor mer än i fjol och en ökning med 5 procent, enligt en undersökning signerad Postnord.
96 procent av svenskarna uppmärksammade att det var Black Friday i fredags och 33 procent, var tredje svensk, handlade också under dagen.
Fler än hälften handlade på nätet och totalt spenderades i snitt 2 980 kronor per handlande person.
Mest poppis var kläder, som 43 procent av de tillfrågade handlade, och hemelektronik.
- Inför årets Black Friday diskuterades mycket vilken tendens som skulle segra – mottrenden mot överkonsumtionen, eller de senaste årens Black Friday-tillväxt. Nu kan vi konstatera att andelen konsumenter som handlar har gått tillbaka något, till samma nivå som 2017. Samtidigt har de som handlat spenderat mer pengar. Det kan bero på att fler har passat på att även köpa julklappar eftersom Black Friday i år låg flera dagar närmare jul än förra året, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på Postnord.
Postnod noterade att 61 procent hade planerat inköpen, 52 procent av konsumenterna handlade till sig själva medan 14 procent handlade enbart julklappar och 28 procent handlade både julklappar och varor till sig själv.