Lanserar sig bredare med pop up-butik
Sxtno, uttalas Sixteen-o, har öppnat tillfällig butik på Götgatan 34 på Södermalm i Stockholm.
Märket, som växt fram genom ett community, lanserade tredje kollektion i mitten av november.
– Vi startade varumärket för drygt ett år sedan och det har växt fram och utvecklats också via vårt community och inte minst Instagram. Men vi fick förfrågningar från kunderna om att få möjlighet att känna på kvaliteterna och då tog vi steget till att öppna en pop up-butik till att börja med. Materialen är viktiga för oss och vi arbetar i en tung jerseykvalitet och lägger stor vikt vid passformen, säger Christian Ronnerstam, marknadschef till Habit.
Ytan är planerad att vara öppen till i slutet av januari men hur länge den fysiska satsningen pågår handlar också om gensvaret och så länge det finns plagg kvar.
I samband med tredje kollektionssläppet lanserades även en första sko; en sneaker- och bootshybrid i kanvas med läder- och mockadetaljer och kraftig gummisula.
Pop up-butiken på Södermalm är första steget för varumärket mot en mer fysisk upplevelse och framgent vill grundarna öppna fler tillfälliga butiker, primärt utanför Sverige, men även sälja via återförsäljare.
– Vi har planer på att öppna fler pop up-butiker då primärt utanför Sverige. Framöver ska vi också öppna upp för att sälja via återförsäljare och vi planerar även en större kollektion till kommande höst, säger Christian Ronnerstam till Habit.
Bakom märket finns förutom Christian Ronnerstam och även David Markfant, som ansvarar för designteamet och som tidigare arbetade med olika designprojekt hos J.Lindeberg. Christian Ronnerstam säger till Habit att fler designer är inblandade i märket men de är inga som duon vill gå ut officiellt med just nu.
Artikeln är en del av vårt tema om Butiksnytt.