Modemärke lever vidare efter konkurs
Den 7 november gick modemärket Aéryne, grundat av Siri Vikman 2015, i konkurs. På torsdagen meddelade Seezona, som är en global plattform för nya designer inom lyxmode och som säljer mode enligt en drop-shipping modell, att märkets nu ska vidareutvecklas under deras ledning.
– Vi tror på Aérynes made-to-order modell, som många av våra andra varumärken också jobbar enligt. Med Seezonas styrka inom tech och digital marknadsföring ser vi en otroligt stor potential i vidareutvecklingen av Aéryne, säger Anna-Carina Helander, grundare och vd till Seezona som Habit träffade för en intervju tidigare i år.
Märket ska nu säljas vidare via Aérynes sajt och när Habit ställer frågan om hur märket ska vidareutvecklas svarar Seezonas Josefine Rudenstam att det det är något som man ska återkomma till och meddelar samtidigt att ett litet lager förvärvats från konkursboet som ska börja säljas från märkets sajt i dagarna.
Huruvida grundaren Siri Vikman är med i den nya satsningen fick Habit inget svar på.
Till Breakit uppger konkurshandläggaren Oscar Claesson, Frigga Advokatbyrå, att det fanns flera intressenter av märket som hade, enligt bouppteckningen som Breakit tagit del av, skulder som uppgår till drygt 5 miljoner kronor.
Nu fortsätter avvecklingen av bolaget. Bristen i boet beräknas enligt konkurshandläggaren till 4,8 miljoner kronor och prognosen är enligt konkurshandläggaren är att det inte kommer att bli någon utdelning till till prioriterade eller oprioriterade borgenärer, enligt tidningen.
Enligt Breakit är tillgångar som överlåtits bland annat registrerade varumärken, ett varulager samt immateriella tillgångar som sajt och sociala medier.