Ökad försäljning för H&M
H&M:s försäljning steg med 5 procent i det fjärde kvartalet, september-november, i det brutna räkenskapsåret 2018/2019, jämfört med samma kvartal året innan då försäljningstillväxten var 6 procent.
Försäljningssiffran är exklusive valutakursförändringar och inklusive moms.
Enligt Infront Datas sammanställning av 16 analytikers estimat väntades att försäljningen skulle öka med 5,7 procent.
Försäljningen exklusive moms uppgick till 61.704 miljoner kronor (56.414). Analytiker hade räknat med 62.267 miljoner kronor.
Kvartalets försäljningsutveckling jämfört med föregående år påverkades av kalendereffekter främst som en följd av att Black Friday i år inföll en vecka senare, det vill säga strax innan november månads slut.
Därför kommer en del av den stora Black Friday-onlineförsäljningen att redovisas först i december månad. Detta belopp beräknas uppgå till cirka 500 miljoner kronor. Justerat för detta belopp ökade försäljningen i fjärde kvartalet 2019 med 6 procent i lokala valutor.
Totalt antal butiker per den sista november uppgick till 5.078 jämfört med 4.968 vid samma tidpunkt året innan. Snittestimatet som Nyhetsbyrån Direkt använder i rapporttelegram är baserat på estimat från minst tre analytiker i en sammanställning av Infront Data. Gruppen som bidragit till snittestimatet utgör en del av det totala antalet analytiker som löpande följer bolaget och gör estimat över kvartalsresultat. Snittestimatet bör därför ses som en indikation om var förväntningarna ligger.
Bokslutskommunikén för räkenskapsåret 2019, 1 december 2018 till 30 november 2019, presenteras den 30 januari 2020.