Nytt nummer av Habit
Ur innehållet:
Det råder delade meningar om huruvida det är lönsamt att producera i Sverige eller inte. För två år sedan fattade Sätila of Sweden beslutet att behålla stickproduktionen i Sverige. ”Att flytta tillverkningen skulle vara som att slita hjärtat ur kroppen”, säger företagets vd, Sara Nevander, som har påbörjat en ny varumärkesresa med företaget. Habit har besökt fabriken i Sätila.
När miljödebatten rasar står modebranschen i skottgluggen. Askets grundare, Jakob Dworsky och August Bard Bringéus, svarar med budskapet ”Fuck fast fashion”. De vill sätta stopp för eran av snabbkonsumtion genom att bygga en begränsad herrgarderob med material som är spårbara till minsta tråd.
Kan klädbranschen gå i musikindustrins fotspår där ägande ersätts av brukare? Erik Lindvall är eldsjälen bakom ett forskningsprojekt med målet att skapa material och produktionssystem för komposterbara kläder.
Varumärken som tror på branschen. Habit sätter strålkastarljuset på nystartade företag som kan vara Modesveriges kommande stjärnskott.
Herraccessoarmärket John Henric skördar framgångar i sina fysiska butiker. Tillväxten pekar rakt uppåt sedan starten 2009. Nu är bolaget på allvar redo att växla upp digitalt.
Maxjenny Forslund är designern som trotsade branschens cykler. Nu får hennes expressiva mönster och feminina plagg mogna i egen takt. Habit har träffat henne.
Trevlig läsning och gott nytt år!
Kajsa Åström, tf chefredaktör Habit
PS. Habit International nr 8 finns på Premium och Seek i Berlin, Pitti Uomo i Florens, Ciff och Revolver i Köpenhamn, Première Vision i Paris och Stockholm Fashion District i Nacka.