DK Company förvärvar tysk modehandlare
Modekoncernen DK Company fortsätter göra uppköp och efter en räcka modemärken har modekoncernen nu investerat i tyska onlineverksamheten Meinemarkenmode, uppger danska Finans.
Sajten, som nu ska ingå i modekoncernen, säljer dam- och herrmodemärken och har en omsättning på 300 miljoner danska kronor. Arbetet med att förvärva verksamheten ska ha pågått en tid men nu har tyska konkurrensmyndigheter godkänt affären och övertagelsen räknas från augusti 2019.
Meinemarkenmode arbetar enligt Finans tätt ihop också med onlinegiganter som Amazon och Zalando. Satsningen är också en del i DK Companys avsikt att stärka närvaron digitalt.
– Detta är ett strategiskt viktigt köp, eftersom vi i framtiden kommer att nå såväl partner i nära samarbete med de största onlineföretagen och även komma närmare modekonsumenterna. Det passar bra med vår strategi att göra produkter ännu mer tillgängliga genom att vara närmare kunden, säger Jens Poulsen, vd för Dk Company i en kommentar.
Finans konstaterar också att modekoncernen, som är den andra största modeverksamheten i Danmark, även växer inom herrmode även om dammode fortarande utgör lejonparten av omsättningen.
I Ikastbaserade DK Company ingår idag 23 modemärken och omsättningen landar på över 3 miljarder danska kronor. I fjol övertog DK Company den danske konkurrenten CNS Group där bland annat herrmodemärket Solid ingår. Därtill förvärvade modekoncernen även Saint Tropez.
Men koncernen sålde också märkena Peppercorn och Desires.
Även om den tyska sajten nu hamnar i DK Companys portfölj så ska verksamheten även framgent bedrivas från tyska Münster. Till tidningen öppnar Jens Poulsen upp för fler förvärv inte minst i Tyskland.