Hummel växer med förvärv
Hummel har förvärvat danska sportmärkena Halo och New Line av Halberg Kapital i Svendborg. Köpesumman kommuniceras inte.
Märkena ska bli en integrerad del av Hummel med huvudkontor i danska Århus och i bolagets internationella dotterbolag.
Förvärvet är en del i ambitiös tillväxtstrategi som bolaget stakat ut och som bland annat innebär att den danska sportverksamheten ska nå 2 miljarder danska kronor i omsättning 2023. Hummel förväntar även sig nytt omsättningsrekord när 2019 summeras.
Strategin innefattar också de nyligen etablerade dotterbolagen i Kina, USA och Indien samt på de viktigaste europeiska marknaderna och som etablerades i fjol. I Sverige etablerade Hummel nytt kontor och showroom för det helägda dotterbolaget Hummel Sweden i Askim i Göteborg den 1 oktober. Därmed övergavs iden tidigare distributionsmodellen med agenter.
Hummel breddar därmed även inriktiningen i portföljen och lägger fokus också på den växande träningsmarknaden.
”Med detta förvärv kommer vi att se en stark synergi mellan hummel och Newline och ser fram emot att erbjuda våra kunder och partners en ny och unik möjlighet att köpa in en utvidgad produktportfölj ", uppger Allan Vad Nielsen, vd för Hummel i en kommentar.
I en kommentar till försäljningen säger den tidigare ägaren Halberg Kapitals ordförande Per Buch;
”Som resten av branschen har vi haft en hel del utmaningar de senaste åren. När vi nu väljer att lämna sportklädindustrin är det för att koncentrera oss på våra andra affärsområden, där vi är mer framgångsrika i att göra affärer. Vi är glada över att det är ett danskt, välkänt och respekterat familjeägt företag som Hummel som kommer att föra stafettpinnen framåt. Med Hummel har Newline fått en ambitiös och stark ägare som kommer att bygga vidare på varumärket och produkterna"