Rekordhög försäljning under Black friday för Asos
Asos sista fyra månader för år 2019 blev med stöd av en rekordhög Black Friday-försäljning lyckade.
Omsättningen ökade med 20 procent, skriver den brittiska nätmodehandlaren i ett så kallat trading statement på torsdagen. Åtgärderna som Asos företagit sig för att återta kundandelar under höjdpunkten av de shoppingjippon som löper under slutdelen av året har varit framgångsrika.
"Vi har gjort klara framsteg mot de mål vi satt upp för 2020, inklusive förbättringar inom produktval och varutillgång, sociala medie-satsningar och att optimera kundaktivering", skriver Asos. 20-procentsökningen innebär att omsättningen landade totalt på 1,1 miljarder pund i under de sista fyra månaderna för året.
"Vi är fortfarande tidigt i året och har mycket kvar att göra, men vi uppmuntras av de framsteg som gjorts hittills. Vi är fortsatt självsäkra vad gäller vår förmåga att fånga in de markanta möjligheter som ligger framför oss", skriver vd Nick Beighton.
Asos tidigare guidning för helåret 2020 lämnas oförändrad. Flera av Asos brittiska e-handelskonkurrenter, bland annat Boohoo, har gett liknande positiva besked om försäljningen i slutskedet av 2019 medan konkurrenter med större konventionell fysisk butiksnärvaro varnat för svaga siffror. Bland de drabbade finns Superdry, JD Sports, Marks&Spencer och John Lewis. Decembermånaden satte punkt för det värsta året för den brittiska detaljhandeln någonsin, enligt en rapport från British Retail Consortium som publicerades för två veckor sedan.