23948sdkhjf

Här är SFC:s nya strategi

Med en alldeles färsk ägarkonstellation i ryggen berättar Swedish Fashion Councils vd, Jennie Rosén, om organisationens framtida uppdrag.

2020 innebär en nystart för Swedish Fashion Council, SFC, efter splittringen i höstas då ägarbilden förändrades radikalt. Både Teko, ASFB, Svensk Handel Stil, Föreningen Svenskt Mode och Stockholmsmässan valde att lämna delägarskapet i branschorganisationens bolag, Svenska Moderådet AB. Kvar blev Agenturföretagen/Trade Partners Sweden medan Svensk Handel klev in som ny delägare.

I onsdags samlades ett hundratal åhörare i Konstnärshuset i Stockholm för att bland annat lyssna till SFC:s nya strategi och till en mängd namnkunniga talare som hade bjudits in av SFC för att prata om och diskutera modeindustrins nutid och framtid.

Enligt Jennie Rosén är SFC:s uppdrag att utbilda, främja och innovera branschen med det övergripande målet att stärka svensk modeindustri, både på hemmaplan och internationellt. Hon konstaterade att ”business as usual” inte längre är hållbart, och underströk vikten av innovationer och nya affärsmodeller.

– Branschen är i behov av samarbeten, innovativ kreativitet för att kunna göra nödvändinga förändringar. Och vi behöver hjälpa industrin med att utvecklas, skalas upp och ta fram verktyg för att det ska hända. Därför ska vi implementera en ny strategi, sade Jennie Rosén.

– Vi måste stå enade, höja våra röster och skapa opinion, sade hon vidare, och pekade på betydelsen av att öka medvetenheten för branschen, bland annat hos politikerna i riksdagen.

I september i fjol genomförde SFC sitt första möte med riksdagspolitiker. Den 4 februari är det dags igen.

– Och mer kommer att följa under hela våren, sade Jennie Rosén, och visade branschorganisationens plan för 2020. På agendan står bland annat att återlansera Swedish Fashion Talents, sända podd, släppa en branschrapport och att delta under Almedalsveckan.

Ytterligare en satsning är Fashion Innovation Center, som ska etableras i Stockholm under våren under ledning av Fredrik Timour.

Läs mer om Jennie Rosén och nystarten av Swedish Fashion Council här.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078