Han blir vd för Haglöfs
Fredrik Ohlsson kliver på som vd för Haglöfs. Han rekryteras internt och kommer närmast från posten som försäljningschef, global sales director, och efterträder Carsten Unbehaun som verkat som vd i två år och tillträdde den 1 januari 2018.
Carsten Unbehaun går istället tillbaka till sin tidigare roll som vd för Haglöfs ägare Asics, som han arbetat för sedan 2002, och blir ansvarig för EMEA-marknaderna; Europa, Mellanöstern och Afrika.
Han stannar dock kvar i Haglöfs och kliver in i rollen som styrelseordförande.
- Jag är hedrad och ser fram emot att kliva in i rollen som vd. Mitt fokus framöver är att säkerställa kontinuerlig tillväxt och leda företaget i enlighet med vår 2022-strategi, med ökat konsument- och hållbarhetsfokus. Carsten och jag arbetade nära för att utveckla Haglöfs strategi och jag ser fram emot att fortsätta att verkställa den med honom som styrelseordförande, säger Fredrik Ohlsson, ny vd i en kommentar.
Det var i fjol vår som Haglöfs kommunicerade en ny tillväxtstrategi, som arbetats fram sedan hösten 2018, som bland annat ska innebära ökad tillväxttakt genom ny produktmix och ytterligare satsningar inom innovation och varumärkesprofilering.
Enligt strategin ska sport- och outdoorföretaget arbeta också för att bli ett mer digitalt orienterat varumärke med ett tydligt fokus också på hållbarhet. En del i den strategin är att vända sig direkt till slutkonsument och i fjol lanserade Haglöfs webbutiker på åtta nya marknader.
Under fjolåret öppnade bolaget även tre nya fysiska butiker.
I ett pressmeddelande skriver Fredrik Ohlsson att den nya tillväxtstrategin att bli ett allt mer "direkt till konsument"-orienterat varumärke hittills är en framgångsrik strategi och stöttat tillväxten på samtliga marknader och i alla kanaler.
Artikeln är en del av vårt tema om Jobb & Karriär.