Zalando i nordiskt designsamarbete
E-handlaren har taigt fram en kollektion om 70 plagg i samarbete med Filippa K, House of Dagmar, Blanche, Bruuns Bazaar, Designers Remix, Han Kjøbenhavn, Holzweiler, Libertine Libertine och Won Hundred.
I fokus för samarbetet, som är en del i e-handlarens nylanserade hållbarhetsstrategi Do.More, låg en önskan om att ta fram plagg i bättre material, tillverkningstekniker som kräver mindre resurser i kombination med sociala aspekter.
Plaggen är därför producerade i material som ekologisk bomull, triacetat och 100 procent återvunnen polyester samt med OEKO-TEXcertifierade tryck, mindre andel bekämpningsmedel och mindre vattenåtgång än vid traditionell produktion.
– Med mer än 29 miljoner aktiva kunder i 17 länder och fler än 2 000 varumärken vet vi att vi kan påverka efterfrågan och tillgången på hållbart mode. Som en följd av vår nyligen lanserade hållbarhetsstrategi är vårt mål att hållbart mode senast år 2023 ska utgöra 20 procent av vår GMV, det vill säga värdet på allt som säljs i Zalando-webbshoppen. Med kollektionen vill vi öka kundernas medvetenhet och hjälpa dem att göra mer hållbara val på Zalando. Genom att samarbeta med nio profilerade designermärken vill vi visa hur enkelt det är för våra kunder att hitta hållbart mode utan att kompromissa, säger David Hejgaard, kommersiell chef för Zalando i Norden i en kommentar.