Flera nyheter under mässdagarna
Som vanligt är det full aktivitet i Nacka i början av februari. För andra säsongen i rad arrangeras Buyers club, en moderatledd nätverkslunch som vänder sig till butiker och e-handlare. Samtalet inleds med en föreläsning av Nicklas Schedin, retailchef hos Grandpa.
– Det fungerar som ett rundabordssamtal med fokus på konkreta och framgångsrika lösningar som ökar affärerna. Att dela sådan kunskap är väldigt värdefullt, säger Helena Waker, vd för Stockholm Fashion District, som hävdar att intresset är stort från hela landet.
Antalet platser är begränsade till 60. Först till kvarn gäller.
För andra säsongen reserveras en yta i mässlokalen Nordic shoe and bagfair för enbart barnvarumärken – både kläder och skor – som går under namnet Playground. Minimässan kompletteras med mingel och föreläsning. Hållbarhet uppmärksammas särskilt. Enligt Helena Waker deltar ett tiotal varumärken.
– Segmentet säljer mycket och många av varumärkena arbetar med hållbarhet. Att prata om det är mer aktuellt än någonsin, vilket också intresserar inköparna.
I mässhallen där Fashion Business Days pågår är det premiär för en smyckeslounge som arrangeras tillsammans med Starstudio PR. Här samlas flera varumärken, bland andra Annie Frost, Astrid & Agnes och Ingnell Jewellery.
– Inköparna har efterfrågat mer smycken, och förra säsongen ökade försäljningen för de utställande smyckesvarumärkena, säger Helena Waker och understryker att fokus under mässdagarna ligger på affärerna. Det märks bland annat genom Stockholm Fashion Districts samarbete med Hyper Island, som medverkar i seminarieprogrammet. Februarimässan blir ett viktigt startskott, enligt Helena Waker.
– Under mässdagarna ska man inte bara inspireras av kollektioner utan också få inspiration inför framtiden. Vi har ett projekt ihop som handlar om att utveckla företagare att utbilda sig inom digitalisering, där det finns stora möjligheter att utvecklas.
Premiär är det även för en plattform där medlemmar, utställare och gästutställare kan visa sina kollektioner, innovationer och koncept.
Den 5 februari bjuder Stockholm Fashion District till modevisning. Dit är förutom branschen, allmänheten välkommen.
– Den är signerad framträdande varumärken som ställer ut hos oss.
När och var? 3–8 februari: De permanenta showroomen Stockholm Showroom och Stockholm Shoe House är öppna. 5–7 februari: Mässan Fashion Business Days, Nordic Lab, skomässan Nordic Shoe and Bagfair samt minimässan för barnkläder Palyground. 5 februari: Stor fest i Stockholm Fashion District. Kl 18 öppnar dörrarna. |