Redo för ny säsong
För Mikael Gille, agent för skovarumärkena Rockport, Philip Hog och Toms, var det tredje mässdagen på Skohuset, som öppnade för inköparna i måndags. Införsäljningen av höst- och vinterkollektionen 2020 började egentligen redan för tre veckor sedan. Han summerar hösten:
– Kunderna är nöjda och berättar om en bra genomförsäljning i butik. Även jag är nöjd. Vädret har inte varit så kallt, men blött, vilket har varit gynnsamt för mig eftersom jag inte har så mycket varmfodrat.
Inför den nya säsongen spår han en fortsatt stark sneakertrend.
– I och med det mildare vädret har sneakern blivit en året runt- sko. Även casualskon med sportiga inslag och sneakersula, en hybridmodell, tror jag starkt på, säger han.
Försäljningen i skobutikerna och deras e-handel, backade i fjol, enligt siffror från Svensk Handel Stil. Trots det tycker sig Mikael Gille se att kundsegmentet har stabiliserats.
– Man har nått kulmen på minskningen, det har blivit en jämnvikt. Det hoppas jag. När jag pratar med handlarna börjar det stabilisera sig.
I showroomet på Skohuset har han ett fullbokat schema hela veckan.
– Men det finns även tid för dem som vill vara spontana, säger han.
Helena Waker, vd för Agenturföretagen och Stockholm Fashion District, tycker mässan presterar på topp denna säsong. Totalt visas 700 kollektioner, enligt Helena Waker. Hon lyfter bland annat fram barnmässan Playground och onsdagens visning som är stylad av Christopher Insulander. Visningen är ett alldeles nytt inslag i Nacka strand.
– Det känns som en dröm att samla både dam, herr och barn. Visningen är något utöver det vanliga. Till den har vi inte bara bjudit branschen utan också vanliga konsumenter med stor passion för mode, säger Helena Waker. Vi behöver dem för att ta branschen till en ny nivå.
I mässhallen Fashion Business Days är ett antal smyckesvarumärken samlade. Ett av varumärkena är CU Jewellery som startade 2014 och som gör smycken i återvunnet silver. En av grundarna, Camilla Westergren, tycker att det är ett bra initiativ att samla smyckesvarumärkerna på ett ställe.
– Jag har ställt ut här för några år sedan, men då var vi inte så många smyckesvarumärken, säger Camilla Westergren, som tycker det är ett bra sätt att synas och träffa nya kollegor.