Mässinitiativ för barnmode
STOCKHOLM FASHION DISTRICT: Det har länge saknats en fristående barnmodemässa i Stockholm. För andra säsongen i rad görs ett försök att lyfta segmentet i Nacka Strand.
En drygt handfull barnmodemärken ställer ut på Playground, ett avgränsat område på Nordic Shoe & Bagfair. För Reima, som även har ett permanent showroom i Stockholm Show Room, är det premiär.
– Än så länge har det varit lugnt i gångarna. Men det är upp till oss utställare att vara aktiva och locka till oss kunder. Det går inte och sitta och jobba med annat, säger Kattis Holmegård, säljare på Reima.
Sedan en säsong tillbaka har Reima flyttat fram deadline för införsäljningen till mitten av februari. På så sätt hoppas varumärket nå enskilda skofackhandlare som lägger order på mässa.
– Vi vill att butikerna ska upptäcka att vi förutom att vara ett klädmärke är en skoleverantör.
– Vi vill att butikerna ska upptäcka att vi förutom att vara ett klädmärke är en skoleverantör.
Kattis Holmegård påpekar att det överlag dock är svårt att komma in i mindre butiker.
– Reima är barnkläder och barnskor. Vi utgår från barnens behov. Jag tror att märken som erbjuder både vuxen- och barnplagg känns lättare för butikerna att ta in. Jag förstår att det är enklare med en leverantör istället för två.
Säljaren
Linn Forbes
är på plats med varumärket Geggamoja.
– Vi är här för första gången. Det känns spännande. Jag har inte så mycket förväntningar. Det vore så klart roligt att få nya butiker och skapa nya kontakter.
För hösten satsar Geggamoja på ett svenskt tema med print av djur från skogen. Baby är störst i sortimentet, tillsammans med mössor som är varumärkets grund.
Linn Forbes upplever att butikerna hon träffar haft en bra försäljning över jul och är positiva inför höstinköpen.
– Jag tror att lifestylebutiker är de som går bäst. Butiker som har en mix av lite billigare presentartiklar, damkläder och barnprodukter. För dem är det enkelt att till exempel ha ett ställ med barnmössor och napphållare som ger merförsäljning.