23948sdkhjf

Trendmark förvärvar Jofama

Även modedelen av de anrika företaget är nu såld.

Det var ifjol höst som Habit kunde berätta att Jofama skulle säljas. Detta efter att MC-varumärkena Halvarssons och Lindstrands sålts till det finskägda importföretaget Duell Bike-Center Group i Tranås.

Då sade även vd Jan Elfström att arbetet med att avyttra modelen påbörjats och att det anrika bolaget som i dag ägs av vd Jan Elfström, Fredrik Mellgren och Peter Eriksson därefter på sikt skulle avvecklas.

Nu står det klart att det är Göteborgsbaserade Trendmark som förvärvar Jofama, grundat i Malung 1926, och som designar, marknadsför och säljer mode inom läder och  textil.

Mest känt är företaget för skinnjackor och flera kreativa designsamarbeten med bland andra Kenza Zouiten, Lars Wallin, Efva Attling och Måns Zelmerlöw. Jofamas produkter säljs genom såväl egna kanaler som återförsäljare.

I ett pressmeddelande framgår att ”Trendmark kommer att bedriva rörelsen i samma anda.”

– Vi är väldigt glada att Trendmark AB med sin breda erfarenhet inom mode och retail kommer fortsätta utveckla Jofama Fashion framåt. Det känns extra kul att trenden för hållbart tidlöst mode är fortsatt stark och att skinnets popularitet exploderar på alla catwalks just nu. Personligen ser jag fram emot att fortsatt vara en del i nya Jofama-organisationen genom produktions- och inköpsarbete, säger Jan Elfström, vd för Jofama i en kommentar.

Trendmark marknadsför och representerar varumärken inom kläder och skor som bland andra Ocean Works, Sebago, Musto och Allen Edmonds. Företaget har idag ett 30-tal anställda och omsätter drygt 100 miljoner kronor. Huvudkontor och lager finns i Billdal söder om Göteborg och därtill har bolaget även försäljningskontor och showroom  i Stockholm, Helsingfors och Köpenhamn.

– Vi känner oss hedrade att ägarna valde oss att få förvalta arvet som finns i varumärket Jofama samtidigt som vi med vår erfarenhet kommer satsa mycket energi på att växa och utveckla varumärket genom vår breda erfarenhet av mode och retail. Vi är mycket nöjda med var vi står med införsäljning av AW-2020 och tycker det är spännande att får vara med och utveckla varumärket i kommande kollektion som vi nu håller på och ta fram tillsammans med Jofamas designteam, säger Philip Ericson, vd i en kommentar till förvärvet.

Jofama omsätter cirka 85 miljoner kronor.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078