Från Team Sportia till Snow Peak
Under sensommaren i fjol klev Gunnar Björling på som general manger för japanska outdoorvarumärket Snow Peak, grundat 1958, och har i dag bas i London.
Uppdraget innebär att leda företagets dotterbolag, med en stab om 14 personer, med butik i London och e-handel, wholesale och pr för den brittiska marknaden.
Hur hamnade du på Snow Peak?
– Jag har i många år nerdat ner mig i Japanskt friluftsliv och gör man det ser man ganska snart att Snow Peak är någon slags urmoder för det japanska outdoorscenen. Efter att ha träffat dem på mässa började vi prata om hur vi skulle kunna jobba tillsammans. Jag hjälpte dem med lite olika saker genom åren och vi höll kontakten i flera år innan det blev skarpt läge på riktigt. Vi har några globalt väldigt starka varumärken inom outdoor i Sverige som Fjällräven, Hilleberg, Haglöfs och Klättermusen men precis som man lockas av ny musik som man inte hört innan eller vill resa till semestermål man aldrig besökt, så är det ju spännande att upptäcka varumärken och företag som känns nya och spännande.
Gunnar Björling har ett längre förflutet inom mode- och sport- och outdoorbranschen i Sverige. Närmast innan han klev på uppdraget i London arbetade han som produkchef för bland annat outdoorprdodukter hos Team sportia och Sportringen.
Innan dess har han brokig bakgrund inom modebranschen, från butiksarbete i hemstaden Östersund till en KY-utbildinng på Proteko i Borås till ett fem år långt uppdrag hos Weekday, Cheap Monday och även Monki och lika många år inom produktion och inköp hos Junkyard.
Jobbet hos Weekday, Cheap Monday och Monki fick han av medgrundaren Adam Friberg efter en kortare tids praktik. "Det blev en fem år lång otroligt rolig och spännande resa som jag tror givit mig mer än någon utbildning kunnat göra och jag är evigt tacksam för att ha fått vara en del av det företaget".
Vad är den stora skillnaden nu mot tidigare jobb?
– Olika jobb kan såklart ha helt olika för- och nackdelar och värden. Det här jobbet skiljer sig från mina tidigare på flera sätt; dels är det ettt större ansvar än jag haft tidigare, och även om jag jobbat i ganska stökiga och fria miljöer innan så är en stor del av uppgiften här att bygga upp något från början. I dag är vi 14 personer i London och allt är nytt för alla. Alla rutiner och ramar måste sättas, balansen mellan mitt svenska arbetssätt, brittisk kultur och japanska företagstraditioner ska hittas.
Hur är det att arbeta med ett anrikt japanskt varumärke?
– Flera traditioner och kulturer ska samsas och självklart finns det en massa utmaningar i det, att förstå varandra och hitta balans. Samtidigt har man i Japan, i alla fall på Snow Peak, en sån otroligt imponerande beslutsamhet i att leverera högsta kvalitet och resultat i allt man gör. Jag är så imponerad av vad man har byggt upp och hur långt fram företaget ligger på så många plan.
Vad är styrkan i varumärket?
– Nu kommer jag kanske låta lite religös, men Snow Peak är ett så himla starkt varumärke på så många vis. Dels har man från första början haft ett stort fokus på att bygga ett community. Vi säljer inte bara produkter, vi driver även ett antal campsites och anordnar cirka 30 campingevents varje år. Det mest eftertraktade stället att tälta i Japan är utanför företagets högkvarter, där vi har en stort böljande fält som rymmer 250 till 300 tält, och det är fullbokat hela somrarna. Under eventen får besökarna vara med och tycka till och ge feedback på produkterna, vilket är jäytteviktigt och ger oss riktning.
Gunnar Björling menar att kvaliteten alltid kommer i första rummet och exempel på det är att all hårdvara har livstidsgaranti och företaget har reperationscenter i Japan, Korea, Taiwan, USA och Storbritannien där produkterna lagas om något skulle gå sönder.
– Om ett plagg, tält eller något annat i textil inte kan repareras strimlas tyget och så stickas nya plagg av det. Ibland får vi feedback att våra priser är höga, men tänker man ”cost per use” tror jag vi ligger ganska lågt.
Var det du lockades av?
– Kombinationen av industriledande kvalitet, innovation och att kunna vara både i frilufts- och modevärlden samtidigt. ”Hardcore friluftsmänniskor" känner till Snow Peak för titanmuggarna, kokkärlen och våra gaskök medan modevärlden ser oss dyka upp i premiumbutiker som Mr Porter, Matches fashion, Liberty och End clothing. Dock har det aldrig varit någon plan för Snow Peak att vara ett modemärke. Vi gör plagg som ska passa vår typ av uteliv och vi försöker försöker bredda vad som kan ses som tekniska ytterplagg som Octa-fodrade outdoorkimonos eller flamsäkra jackor och byxor, och vi gör det med en japansk estetik för att visa hur stolta vi är över varumärkets ursprung.
I höstas öppnade en butik i London som är den första i Europa, varför London?
–Vi tycker inte att någon annan stad är ett bättre skyltfönster för den europeiska marknaden än London är. För företaget har butiken en jättestor betydelse för att kunna visa och förklara för kunden allt vad vi står för. Frågar man någon i Japan vad Snow Peak är säger de att vi är ett campingcommunity och outdoormärke, men frågar man någon i innerstaden i London kanske de snarare mest känner till oss för våra kläder. Med butiken kan vi ge kunden den fullständiga varumärkesupplevelsen, vi kan använda den som showroom, vi har events och föreläsningar och ett kafé. Igen handlar det inte bara om att ha en butik för att göra transaktioner. Vi bygger ett community med människor som, precis som vi, vill vara nära naturen. Eventuella effekter och faror med Brexit har såklart stötts och blötts innan beslutet att öppna butik i London klubbades igenom. Men vi har fått en överväldigande positiv feedback från kunder, butiker och övriga branschen vilket borgar för att vi har en stor potential.
Hur ser närvaron ut i resten av Europa?
– Vi kör wholesale till cirka 40 butiker i Europa just nu, några har vi jobbat med i över 20 år och andra är nya.
Artikeln är en del av vårt tema om Jobb & Karriär.