Thernlunds i nya händer: "Det finns många fina värden i namnet"
I förra veckan fick Thernlunds, som försattes i konkurs strax efter jul, en ny ägare då Jan Thorstensson som driver tre butiker för Johnells i Stockholm, förvärvade rörelsen. Något som också Market berättat om.
Förvärvet innefattar varumärket, ett enligt konkursförvaltaren David Rutegård mindre, kvarvarande varulager, butiksinteriör och e-handelsplattform med en, enligt Jan Thorstensson bra och stor kundklubb med trogna kunder.
Vid tiden för konkurs fanns sex butiker för Thernlunds kvar; en butik på Lidingö, Täby centrum, Nacka forum, Mall of Scandinavia, Globen och i Bromma Blocks.
I dagsläget är butikerna stängda men Jan Thorstensson säger till Habit att han siktar på att öppna två butiker, där hyresförhandlingarna är klara, inom två veckor. Det gäller butikerna i Täby centrum och i Nacka forum.
I Täby centrum öppnar butiken först på en provisorisk yta för att sedan byta läge till en mindre yta i centrumet i höst.
– Hur många butiker som Thernlunds ska omfatta i framtiden beror på hur förhandlingara går och på vilka lägen och ytor som erbjuds. Jag kan tänka mig att vara kvar i vissa köpcentrum men då måste lägena vara de bästa. I dag kan jag säga att det ska finnas mellan tre till sex butiker. Men det är bara vara ödmjuk inför det faktum att det är en utmaning att driva retail och att det är viktigt att det blir bra från start. Det är bättre att vänta och öppna en riktigt fin butik istället för att stressa fram en öppning, säger Jan Thorstensson till Habit.
Ska butikerna heta Thernlunds?
– Åtminstone i det korta perspektivet. Det finns många fina värden i namnet och det finns en bra och trogen kundkrets som ändå handlat under hösten och bidragit till att omsättningen ändå var ganska bra. Därtill finns kompetent personal förknippade med varumärket. Flera av de anställda har fått erbjudande att komma in med ansökan och jag hoppas att många också ska vilja arbeta med oss. Men det ska vara motiverade medarbetare som också ska få utvecklas och få mer utbildning och vara delaktiga att bygga en ny affär med glädje och engagemang.
Vad ska du göra annorlunda mot tidigare?
– Det måste finnas en bra harmoni mellan affärsnyttan och kundnyttan. Vi ska skapa en sund fysisk handel; en bra destination och härlig miljö som människor vill komma till och framförallt ska vi satsa på att erbjuda en bra omnikanalupplevelse. Jag vill att många ska välja att handla av oss digitalt men hämta plaggen, prova och få en härlig service i butik. Vi ska skapa ett centrallager och också snabbt komma igång med click & collect men även hemkörning, säger Jan Thorstensson.
Men han säger också att det handlar om förändringar i sortimentet med fler internationella varumärken, fokus på bra sortiment av jackor, barnklädessortiment och därtill ska butikerna fräschas upp.
– Jag tror på stordriftsfördelar och på att kunna skriva bra avtal med leverantörerna. Många är försiktiga i dag men jag upplever att de leverantörer som vi vill arbeta med är positiva för det börjar att bli svårt att hitta multibrandbutiker i Stockholm att sälja till.
Jan Thorstensson driver i dag butiker för Johnells i Kungens Kurva, Skärholmen och Vällingby centrum.
– Det här är en tuff satsning men jag tror att bra fysisk retail, i kombination med digital handel, har en framtid. Utmaningen är lönsamheten och inte sladda ned i diket för att få igång något direkt. Till påsk hoppas jag att vi verkligen ska vara igång med "nya" Thernlunds med ett bra och intressant vårsortiment i butikerna.