Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar
Lexington company ökade försäljningen under fjärde kvartal 2019 jämfört med motsvarande kvartal föregående år och mode- och inredningsbolagets arbete med konstnadsbesparingar, multikanalstrategi och att se över butiksbeståndet ger frukt.
Enligt ett tidigare kommunicerat besparingsprogram stänger bolaget butiker och under början av innevarande år stängs tre butiker varav en i USA.
USA-marknaden tynger bolaget och där koncentreras bolagets försäljning framgent på online via egen och externa webbutiker. "Vi fortsätter aktivt följa lönsamheten i våra andra kvarvarande butiker", skriver bolaget i rapporten.
Under kvartalet öppnade bolaget outlet-butik utanför Helsingfors i Finland.
Försäljningen i den egna webbutiken beskrivs som stabil i kvartalet och nya marknadsplatser ska ha bidragit positivt till försäljningsutvecklingen.
Under helåret 2019 ökade försäljningen i den egna webbutiken med 21 procent och digitalt ökar affärsområdena home och fashion lika mycket procentuellt sett men heminredningsdelen står för den större delen av omsättningen.
Totalt ökade försäljningen för bolaget med 5 procent under kvartalet och i det egna butikerna ökade försäljningen med 3,4 procent i kvartalet men i jämförbara butiker minskade försäljningen med 1,0 procent under perioden.
Bolaget har minskat lagernivåer med nästan 10 procent sedan sista december 2018, heter det i rapporten.
”Att integrera den egna webshopen med de fysiska butikerna i flera olika projekt har bland annat lett till ökad trafik till de egna butikerna, och en ökad försäljning som följd”, skriver bolaget i rapporten.
Förutom att satsa på den egna webbutiken så lägger bolaget stort fokus på att nå en global kund genom olika marknadsplatser och e-handlare och lansering på flera nya ”marketplaces” följer under första halvåret 2020.
Under fjärde kvartalet, oktober till december, uppgick bolagets nettoomsättning till 80,8 miljoner kronor (76,9). Rörelseresultatet, EBITDA, uppgick till 5,8 miljoner kronor (5,8). Periodens resultat stärktes och uppgick till 5,5 miljoner kronor (4,2). Kampanjintensivt kvartal påverkade bruttomarginalen som uppgick till 66,5 (68,6) procent
I rapporten skriver inrednings- och modebolaget att affärsområdet fashion har en svagare utveckling än inredningsdelen och försäljningen minskade.
Bolget uppger att "flera återförsäljare inom modesegmentet fortsätter att ha det tufft på marknaden vilket avspeglas i svagare försäljning av Fashion i de kanalerna". Modesegmentets omsättning minskade med 13 procent 2019.