23948sdkhjf

Forever 21 lever vidare trots konkursen

H&M-konkurrenten såld – nya ägarna vill satsa globalt på generation Z.

Den globala klädkedjan Forever 21 lämnade i september in en konkursansökan. Sedan dess har kedjans framtid varit osäker, men nu står det klart att H&M-konkurrenten kommer att leva vidare.

Authentic Brands Group, Simon Property Group och Brookfield Property Group har efter en utdragen process slutfört köpet av Forever 21 i en affär som uppges vara värd totalt 81 miljoner dollar. Authentic Brands äger varumärken som Aeropostale och Nine West medan de övriga två är fastighetsbolag.

De nya ägarna kommer nu att satsa på att få fart på försäljningen igen, bland annat genom att fokusera på trendigare design och ett mer hållbart produktionsflöde. Forever 21 kommer också att börja med digitala kampanjer som särskilt intriktar in sig på generation Z. Kedjan håller också på och förhandlar med ett antal fastighetsägare för att kunna fortsätta verksamheten i de viktigaste regionerna.

Forever 21 har i nuläget 593 butiker, med tyngdpunkten i USA. I samband med konkursen meddelades att 178 butiker i USA, Europa och Asien skulle stängas, men hur det blir med den saken är nu oklart eftersom de nya ägarna sagt att de vill växa i Europa, Asien, Mellanöstern och Sydamerika.

– Forever 21 är mäktigt varumärke med otrolig räckvidd och oändlig potential. Vi ser fram emot att arbeta ihop med F21-teamet och våra globala partners. Tillsammans ska vi vitalisera varumärkets kärnverksamhet och skapa en relation till konsumenter runt om i världen genom nya produkterbjudanden och upplevelser, kommenterar Authentic Brands vd Jamie Salter i ett pressmeddelande.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062