23948sdkhjf

H&M-konkurrent rekryterar från H&M

Nya ägarna till Forever 21 tillsätter Daniel Kulle som vd.

I går kunde Habit berätta att Forever 21 har nya ägare. Efter en utdragen process står det klart att Authentic Brands Group, Simon Property Group och Brookfield Property Group har slutfört köpet av Forever 21 i en affär som uppges vara värd totalt 81 miljoner dollar. 

Authentic Brands Group, ABG, avslöjar nu att personen som ska leda bolaget framåt är Daniel Kulle, som lämnar H&M efter nästan 24 år. Daniel Kulle var tidigare chef för H&M Nordamerika och senast arbetade han som strategisk rådgivare åt H&M:s avgående vd Karl-Johan Persson. Under Daniel Kulles ledarskap ökade försäljningen i Nordamerika med 1 till 4 miljarder dollar om året och 600 nya butiker öppnade i USA, Kanada och Mexiko, uppger ABG. Han ledde också den digitala tillväxten. 

Framtiden har varit osäker för Forever 21 efter att en konkursansökan lämnades in i september i fjol. På Daniel Kulles agenda står därför en rad uppgifter. Bland annat ska han modernisera varumärkets sociala medier-strategi, utveckla företagets hållbarhetsinitiativ, vässa fokuset på sömlös handel och lyfta kundupplevelsen i butikerna.   

ABG:s grundare, styrelseordförande och vd, Jamie Salter, lyfter fram Daniel Kulle som en välrespekterad och progressiv ledare.

Forever 21 har i nuläget 593 butiker, med tyngdpunkten i USA. ABG äger varumärket Tretorn, vilket Tretorn Sweden AB har licensen till för Europa. 

Artikeln är en del av vårt tema om Jobb & Karriär.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093