Nytt nummer av Habit
Nellie Kamras resa med Stand Studio har rullat i expressfart sedan starten 2014, med en tillväxttakt på runt 100 procent varje år. Varumärket har fått stort genomslag och spridits som en löpeld världen över till 40 marknader via 750 återförsäljare. Till sin hjälp har hon internationella profiler som Bella Hadid, Kendall och Kylie Jenner. Alla bär de Nellie Kamras färgstarka fuskpälsar.
I samma liga spelar Elin Klings och Karl Lindmans modevarumärke Totême som haft en imponerande tillväxtresa sedan grundandet för sex år sedan. Under fjolåret ökade varumärket med 130 procent till 108 miljoner kronor. Om tre år väntas bolaget omsätta 700–750 miljoner kronor. Nu skördar duon frukten av ”hårt arbete” med att lansera egna butiker internationellt.
Receptet för en optimerad butik stavas vässade inköp. För hösten kvalar praktfull nyromantik in som säsongens starkaste budskap. Maximalistiska kreationer i en jordtonad palett pyntad av bleka pasteller och neon. Habit har valt sju sjudande trender att komplettera orderblocken med.
Framgångsrika retailaktörer har också förstått vikten av ett starkt ledarskap. ”Riktigt bra coachning av butikssäljare i kundservice ger både högre och snabbare utväxling än att lägga pengar på skyltning”, lyder ett av stalltipsen.
Den prisade chefen Charlotte Nordén, vd på Cellbes, tror på emotionellt ledarskap som visar vem du är. Hon jobbar efter devisen ”Sedd, hörd och bekräftad”.
Möt också Louise Björnram, modisten som satsar tio år på att utbilda sig till hattmakare. ”Hatten är en rolig accessoar, lite som att ha klackskor, man sträcker lite extra på sig, men slipper få ont i fötterna.”
3D, AR och VR är nödvändiga byggklossar för branschen. Men att som utbildare hålla jämna steg med den digitala utvecklingen visar sig vara en jätteutmaning. Beckmansstudenten Rita Roslin tog saken i egna händer.
Trevlig läsning!
Katarina Angelin
Chefredaktör Habit
Klicka här för att läsa tidningen!