23948sdkhjf

D-Congress: B2C en växande affär

Axel Arigato, Whyred och Bergans of Norway om återförsäljarleden, digital försäljning och varumärkesbyggande.

På torsdagen och under D-congress i Göteborg samtalade Gotogas, Whyred och Hopes, vd Kerem Yazgan, Albin Johansson från Axel Arigato och Christopher Häggström från 2N Consulting och Bergans of Norway om dagens och morgondagens handel; både fysiskt och digitalt.

Tre märken med olika bakgrunder och med skulle det visa sig olika infallsvinklar till att sköta all försäljning i egna kanaler till varumärkesbyggande.

Samtalet, med rubriken Lyft försäljningen med D2C, leddes av HUI Researchs Emma Hernell som tillsammans med HUI:s vd Jonas Arnberg inledde med att säga att lågpris och direct to consumer är växande segment inom retail och i en detaljhandel som är inne i en jättetransition och där det skakar både här och var inte minst i återförsäljarleden.

Whyred, som sedan i oktober är i rekonstruktion, satsar nu på att helt överge wholesale för att, enligt vd Kerem Yazgan, återta kontrollen över varumärket, pris och och utbud.

Nu går märket från, enligt vd:n, en push-strategi där företaget försett marknaden med varor och tagit stora risker när återförsäljarnas inköp blivit allt färre till en pull-strategi där man drar tillbaka och skippar återförsäljarna för att bättre kontrollera de egna flödena.

Några av de egna butikerna ska vara kvar, men det blir färre än det som finns i dag. Butikerna är alltjämt viktiga för att möta kunden, menar han.

– 2016 var ett superår men sedan dess har det varit kärvare men vi som företaget har forsatt med samma utbud- och distributionslogistik och det håller inte om vi ska värna om varumärket Whyred.

En av de butiker som Whyred stängt är butiken i hörnet Smålandsgatan/Norrlandsgatan i Stockholm som ska fungera som Acne Studios tillfälliga butik medan deras butiken på Norrmalmstorg byggs om.

Även Bergans of Norways konsult och rådgivare Christopher Häggström talade om vikten över att titta över återförsäljarleden och satsa mer digitalt; inte minst för att ha möjlighet att möta också en yngre mågrupp. Även om företaget inte tar till så drastiska åtgärder som att ta bort återförsäljarledet utan tvärtom arbeta bättre och mer med färre och duktiga återförsäljare för att inte få en för "yvig distribution".

Albin Johansson från Axel Arigato var av en annan uppfattning gällande återförsäljarna än Whyreds Kerem Yazgan och menade att tvärtom så har varumärkets omkring 150 återförsäljare varit viktiga i varumärkesbyggandet och att skapa efterfrågan. Utgångsläget för märket är också en annan då Axel Arigato är sprunget ur en digital bakgrund och inte ur traditoinell retail. Dock var han noga med att påpeka att det inte är enkelt eller givet att växa digitalt och att det krävs inte minst kapital.

Inspirerade av en rad amerikanska företag som Warby Parker så satsade företaget vid starten för sex år sedan från början bara på e-handel men insåg tämligen snabbt att återförsäljarledet blev nödvändigt och är ett bra och lönsamt ben för företaget i dag.

Därtill har Axel Arigato sex fysiska butiker, varav fyra i Sverige.

– Vi har satsat mycket på att ta hand om varumärket och bygga upp det tillsammans med återförsäljarna och genom många event men också i de våra egna kanaler. I fjol genomförde vi 59 event. Att bygga varumärket och hur det presenteras är upp till oss och jag tycker att våra återförsäljare är en viktig del i det.

Albin Johansson menade också att det är viktigt att tillämpa olika strategier för olika marknader och anpassa sig till vad som passar bäst på respektive marknad.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064