Konkursförvaltaren om Joy: "Viktigt för MQ att visa handlingskraft"
På onsdagen försattes modekedjan Joy, som sedan 2016 ägs av MQ-koncernen, i konkurs vid Göteborgs tingsrätt. 40 butiker och cirka 130 anställda berörs.
– Jag tror att det är viktigt för MQ att visa handlingskraft och visa marknaden att man kan stoppa blödningarna och rädda koncernen. Lite motsägelsefullt är det dock att Joy har haft bra försäljningssiffror under de senaste månaderna. Nu tror jag dock att man bedömt att det är de andra delarna av företaget som behöver allt fokus för att överleva i en tuff tid, säger Lars-Henrik Andersson, konkursförvaltare, Cirio Advokatbyrå, till Habit.
Hur många anställda som berörs av konkursen har han ännu ingen exakt uppfattning om men säger att det rör sig om cirka 130 anställda.
Lars-HenriK Andersson säger att koncernen under en längre tid investerat i kedjan utan att det givit den avkastningen man hoppats på.
I detta nu är butikerna stängda och inventering av varulagret pågår och därefter startar utförsäljning i butik och på nätet. Han siar att utförsäljningen i webbutiken kan dra igång inom ett par dagar men att spridningen av coronaviruset fördröjer utförsäljningsstarten i fysiska butiker.
– Vi måste respektera rådande läge och det vore inte smart att dra igång utförsäljning i butik direkt i nuläget. Vi har en månad på oss och innan dess får vi hoppas att läget är litet annat. Hur stora värdena är i varulager kan jag inte säga något om men jag utgår från att man gjort vårinköp och att det inte bara är vintervaror som ska säljas ut. Du som jag vet ju att varulager när det gäller just klädhandel annars snabbt blir inkurant.
Ännu har Lars-Henrik Andersson inte nåtts av någon intressent men han säger att det tidigare och även innan konkursen funnits de som har tittat på bolaget.
– Konkursen är så ny så ännu har det inte varit något tryck men det kommer säkert finnas intressenter som hör av sig men sedan är det långt ifrån säkert att någon är en seriös spekulant. Joy omfattar 40 butikslägen och jag tror att det är det stora dilemmat som också påverkat intresset för kedjan tidigare också. Konsumenternas beteenden har sedan länge förändrats och det är framförallt det som påverkat utvecklingen och den minskade trafiken i butikerna och inte konkurrens från e-handeln.