Lexington Company: ”Tuffa tider föder också kreativitet”
Lexington Company har gjort ny teknisk lösning tillgänglig för att inspirera kunderna i e-handeln.
Från och med i slutet av förra veckan erjuder mode- och inredningsföretaget sina kunder att ta del av sortimentet via 3D-butik online.
3D-tjänsten gör det möjligt för kunden att virtuellt kliva in i butiken, där produkterna är taggade med pris och länk till webbshopen för att kunna underlätta kundens shopping och öka upplevelsen.
Till Habit uppger vd Kristina Lindhe att mode- och inredningsföretaget använt tekniken tidigare när det gäller showroom och försäljning och att man nu snabbt gjort den tillgänglig även till slutkunder.
Tekniken är också en viktig del i företagets stora satsningar på att också växa digitalt och knyta ihop fysisk – och digital miljö på ett inspirerande vis. Ett arbete som pågått under en längre tid.
– Vi vill kunna inspirera våra kunder också när de inte har möjlighet att komma till våra fysiska butiker och på det här viset tar vi vår näthandel till nästa nivå. Tuffa tider föder också en hel del kreativitet och vi måste anpassa oss så gott det går och hålla näsan över vattenytan under den här krisen. Det finns naturligtvis en oro och vi har anpassat våra verksamhet så mycket vi har haft möjlighet att göra, säger Kristina Lindhe till Habit.
Likt för de flesta modeföretag har försäljningen påverkats negativt från mitten av mars och Lexington Company har anpassat butikernas öppettider till den nya situationen. Därtill har ett antal anställda korttidspermitterats till följd av den minskande kundtillströmningen i butikerna med anledning av coronaviruset.
– Då vi har verksamhet i Kina så har vi också levt med utvecklingen av corona under en längre tid och till viss del känt oss förbereda. Jag oroar mig inte så mycket över varuförsörjningen nu men på sikt får vi se hur utvecklingen blir då vi också har produktion i Europa och när vissa länder helt stängt ned så är det klart att det på sikt påverkar oss, säger Kristina Lindhe till Habit.