Handeln utan framtidstro
Framtidstron faller till historiskt låga nivåer inom såväl sällanköpsvaruhandeln som inom dagligvaru- och e-handeln och coronakrisen får handlarnas framtidstro att störtdyka, konstaterar Svensk Handel i framtidsbarometern för april månad. Det handlar om att från tron på försäljning, antal anställda och lönsamhet faller drastiskt.
Störst är raset för sällanköpsvaruhandeln men även inom dagligvaru- och e-handeln grusas framtidsutsikterna av coronakrisen.
Inom e-handeln är framtidsusikterna för den egna verksamheten förhållandevis goda men här handlar det istället om sviktande lönsamhetsutsikter.
Den sammanfattande Framtidsindikatorn för sällanköpsvaruhandeln minskar med hela 26,3 enheter från mars, till rekordlåga 54,4, vilket ska jämföras med den neutrala nivån på 100.
- Det bekräftar hur alarmerande läget är för stora delar av handeln. Det är av yttersta vikt att de statliga stödåtgärderna fungerar och snabbt når fram till handeln. Coronapandemin är temporär och kan inte tillåtas vara det som slår ut våra företag, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.