Fristads går in i ny bransch
Fristads lanserar outdoorkollektion för herr och dam och ambitionen är att också nå en ny kundgrupp.
– Vi vill göra det möjligt för fler att använda våra plagg och ser det som ett naturligt steg att bredda vårt erbjudande med kläder för en aktiv fritid. Vi har tillverkat arbetskläder för professionella användare sedan 1920-talet och har en gedigen kunskap om vad som krävs för att tillverka kvalitetsplagg som tål att användas i alla situationer, säger Anders Hülse, vd på Fristads i en kommentar.
I kollektionen, tillverkad i ekologiska och återvunna material, ryms friluftsbyxor och shorts, vadderade jackor, huvtröjor, underställ och accessoarer som mössor och handskar.
Därtill har Fristads valt att klimatkompensera för koldioxidutsläpp kopplade till outdoor-kollektionen.
– Gränsen mellan jobb och fritid blir allt mer flytande, vilket syns på den designutveckling som gjorts för arbetskläder de senaste åren. Därför känner det helt naturligt att vi nu suddar ut gränsen ytterligare, säger Anastasios Lappas, Head of Design och Innovation på Fristads.
Outdoorkollektionen ska framförallt säljas via Fristads egen webbutik.