Trögare även i e-modehandeln
E-handelstillväxten i e-modehandeln uppgick till 14 procent
under första kvartalet, januari till mars, enligt E-barometern från Postnord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.
I rapporten konstaterar Postnord att utvecklingen är sämre än vanligt även om e-modehandeln klarar sig betydligt bättre än den fysiska modehandeln som är en av de branscher som rammats hårdast av coronakrisen.
Jämfört med föregående år har 4 procentenheter färre uppgett att de e-handlat kläder och skor på nätet under en genomsnittlig månad.
Värt att notera är att coronakrisen slog till i mars och rapporten avser även de två första måmaderna av året då effekten av coronaviruset knappt ännu märkts.
"Den sociala distanseringen märks även på vilken typ av kläder svenskarna konsumerar. Zalando rapporterar bland annat att försäljningen av mjukiskläder har ökat markant. Samtidigt går det sämre för lyxvaror och framförallt festkläder", skriver Postnord i rapporten.
Andelen e-handelskonsumenter som köpt kläder och skor uppgick under kvartalet till 34 procent.
4 procent av e-handelskonsumenterna har shoppat kläder och skor från utländska sajter. Senaste köpbeloppet utomlands uppgår till 1 057 kronor. Flest handlar mode från Storbritannien, följt av Tyskland och Kina.
Snittköpet i nätmodehandeln uppgick till 1 133 kronor under första kvartalet.
Kvartalstillväxten i sporthandeln på nätet blev god och landade på 18 procent. Men osäkerheten och konkurrensen i branschen är stor vilket påverkar framtidsutsikterna.
"23 procent av konsumenterna i undersökningen uppger att
de på grund av coronapandemin avser att handla sport- och fritidsprodukter i mindre utsträckning än vanligt,medan endast fyra procent uppger det
omvända", skriver Postnord i rapporten..
Andelen e-handelskonsumenter som köpt sport- och fritidsartiklar uppgår till 11 procent.
I sporthandeln på nätet uppgick snitköpet till 1 324 kronor.