Stylein växer digitalt
Modemärket Stylein lanserar livevideoshopping i samarbete med Bambuser i syfte att öka försäljningen också via egna kanaler och komma närmare slutkund.
Habit har tidigare skrivit om modemärket Styleins digitala satsningar som inleddes 2018 och som resulterade in en tillväxt i egna kanaler på 43 procent i fjol. Nu hopppas modeföretaget på ytterligare skjuts och ser indikationer på att tillväxttrenden håller i sig även i år trots utmaningen med coronapandemin.
– Jag strävar alltid att komma så nära vår kund som möjligt - att hela tiden sänka tröskeln så de kan komma in och bli en del av vår värld. Genom att implementera live-shopping via vår hemsida kommer vi att ta ett stort och viktigt steg mot att sudda bort gränserna mellan oss och vår kund. Det är lite läskigt men framförallt väldigt kul att få kliva in i en live-värld där allt lir mycket mer på transparent och vi på riktigt får instant feedback på våra kollektioner, säger Elin Alemdar, vd, designer och grundare av Stylein i en kommentar.
I fjol omsatte Stylein närmare 23 miljoner kronor varav cirka 25 procent härrör från varumärkets egna kanaler.
Prognosen är att redan under innevarande år öka den procentuella fördelningen till 40 för att under 2021 nå över 60 procent försäljning i den egna webbutiken.
– Det är med ett stort mått ödmjukhet jag kan konstatera att vi än så länge klarat oss helt ok i den stundade krisen. Vi ser exempelvis att vår sommarkollektion säljer väldigt bra, men däremot finns det en stor osäkerhet kring vissa handlares förmåga att överleva den här perioden vilket kan slå hårt mot aktörer som oss, säger Elin Alemdar.
Stylein grundades av Elin Alemdar 2001. Modemärket har i dag tio medarbetare och en distribution med fokus på Norden.