Granitgrundare öppnar butik i förorten
Habit har tidigare skrivit om gotländska livstilsbutiken Verkstan – The
socail life- som nu får en tillfällig yta i en av delägarnas, Anett Jorméus, hem i Sköndal i södra Stockholm.
Satsningen är en pop up-butik som kom sig av att delägarna menar att färre människor rör sig i city och mer i förorterna när fler arbetar hemma under coronapandemin.
I sortimentet finns kläder, skor, accessoarer och heminredningsprodukter.
- Sedan pandemin drabbade oss så har jag märkt att det har blivit betydligt fler människor här på torget i Sköndal. Vi har ju tidigare också sett en trend att restauratörer öppnar upp sina hem för matgäster så jag tänkte att jag kunde öppna en pop-up-butik i mitt hem. Jag bor i en gammal konsumbutik mitt i Sköndal så det passar ju bra, säger Anett
Jorméus i en kommentar.
Det gotländska livsstilsföretaget grundades sommaren 2019 med en första sommarbutik i Ljugarn på östra Gotland. I maj öppnade de sin andra butik i Visby innerstad och i juli öppnade de sin tredje butik i Tofta på sydvästra Gotland.
Trots pandemin tycker kvintetten bakom satsningen att sommaren varit lyckad och de har haft en bra utväxling av nysatsningarna. Nu är målet att växa med fler sommarbutiker runt om i Sverige.Verkstans affärsidé är att skapa ett nytt och inspirerande butikskoncept på välbesökta semesterorter under sommarmånaderna.
- Pop-up-butiken i Sköndal är ett avsteg från Verkstans huvudsakliga
affärsidé där sommarorter är i fokus. Men i dessa tider gäller det att vara kreativ och tänka nytt. Vi är små och väldigt snabbfotade vilket underlättar. Det gäller att anpassa sig efter läget, tänka om och tänka i nya banor. Inget får sitt fast, säger Susanne Liljenberg, delägare i Verkstan och som tillsammans med Anett Jorméus grundade Granit,
Grundarna till konceptet är Susanne Liljenberg, Maria Bengtsson, Magdalena Björnsdotter och Anna Fohlin. Anett Jorméus gick in som delägare i Verkstan under våren 2020 och kommer senast från Granit där hon arbetat med etablering och scouting av lokaler i Europa för varumärket.
Artikeln är en del av vårt tema om Butiksnytt.