23948sdkhjf

Lyft för Boozt – visar vinst i tredje kvartalet

Coronapandemin och förändrade köpbeteenden lyfte Boozt under tredje kvartalet även om bolaget skriver att tillväxten, som ökade med 26 procent, kunde varit ännu högre under perioden då e-handlaren påverkades negativt av att lagertillgången var lägre.

”Det tredje kvartalet har alltid varit svårt ur ett lönsamhetsperspektiv eftersom det påverkas kraftigt av utförsäljning av föregående säsongs kollektion. Att för första gången göra en stark vinst under detta kvartal är ännu ett bevis på lönsamhetspotentialen i vår affärsmodell med ett högt genomsnittligt ordervärde”, säger Hermann Haraldsson, vd, i rapporten.

Boozts nettoomsättningen uppgick under tredje kvartalet, juli till september, till 940 miljoner kronor (764), vilket motsvarande en tillväxt om 26 procent i lokal valuta. Justerat rörelseresultat uppgick till 69,7 miljoner kronor (-27,6) för perioden.

Rörelseresultatet, EBIT, landade på 47,9 miljoner kronor (-40,8).Bruttomarginalen ökade till 42,8 procent (35,6).

Bolaget höjer ånyo sina prognoser för helåret 2020, med hänvisning till att ”utvecklingen är bättre än väntat och att fjärde kvartalet inletts starkt”

Bolaget spår nu en nettoomsättningstillväxt i den övre delen av intervallet 20-25 procent och höjer prognosen för den justerade rörelsemarginalen till intervallet 5,5-6,5 procent, upp från tidigare 4,5-5,5 procent.

E-handlaren har enligt rapporten två miljoner aktiva kunder som handlar på Boozt.com och Booztlet.com och aktören ser ett fortsatt ett stort inflöde av nya nordiska kunder.

Efter rapportperioden slut har e-handlaren aviserat att man lanserar produktkategorin Home under fjärde kvartalet. Därtill finns även avsikt om att notera bolagets aktier även på Nasdaq Köpenhamn och överväger ett offentligt erbjudande i samband med parallellnoteringen.

Boozt skriver också i rapporten att de fysiska butikerna visar vinst för första gången även om siffrorna beskrivs som små. ”Förlusterna har bromsat vår lönsamhet väsentligt och vi är glada över att ha hittat ett lönsamt sätt att bedriva offline-handel”, skriver Boozt i rapporten.

Vidare uppger e-handlaren att andra glädjeämnen är att det genomsnittliga ordervärdet är högt och att returgraden är fortsatt lägre.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063