23948sdkhjf

Eurazeo investerar över 500 miljoner kronor i Axel Arigato

Investeringsbolaget förvärvar majoritetspost i modemärket.

Eurazeo Brands har investerat  56 miljoner euro, drygt 570 miljoner kronor, i Göteborgsbaserade Axel Arigato.

Eurazeo blir nu storägare tillsammans med grundarna Max Svärdh och Albin Johansson.

Det framgår av ett pressmeddelande.

– Trots allting som har hänt under 2020 har vi lyckats behålla vårt fokus på kund och produkt vilket har hjälpt oss att fortsätta öka. Detta har gett oss större självförtroende inför kommande år vilket ledde till att vi sökte en ny partner. Att få med Eurazeo med deras erfarenhet från bland andra Farfetch och Moncler känns väldigt bra och vi är exalterade inför framtiden, uppger Albin Johansson, medgrundare och vd, och Max Svärdh, medgrundare och creative director, till Habit.

Grundarna kvarstår på sina poster i bolaget och har fullt fokus på att arbeta med modeföretaget under de kommande åren, uppger Albin Johansson till Habit.

Brittiska Vaultier7 som investerade 7,5 miljoner dollar i Axel Arigato i januari 2018 kliver nu ur bolaget. 

Hur stor andel den nya investeraren tar,eller hur stora andelar partnerna har, i bolaget kommuniceras inte. 

Axel Arigato grundades av Max Svärdh och Albin Johansson 2014 och säljer skor, accessoarer och kläder primärt och med ett starkt fokus på att sälja direkt till konsument via egna butiker och webbutik.

Modeföretaget driver sex egna fysiska i bland annat Stockholm, Göteborg, London och Köpenhamn samt på NK-varuhusen.

Försäljningen, som nära på tripplats sedan 2018, sker även  globalt också via bland andra Farfetch, MyTheresa, Flannels och Ssense samt varuhus som Le Bon Marché, Harrod’s och Saks Fifth Avenue.

Investeringen i modemärket är Eurazeo Brands första investering i Europa och genom det nya samarbetet ska Axel Arigatos tillväxt stödjas, särskilt i Europa, genom att investera i nya digitala och e-handelsfunktioner, expandera retailnärvaron särskilt i större europeiska städer och förbättra varumärkets hållbarhetspositionering genom att tillhandahålla CSR-expertis, heter det i pressmeddelandet.

Investeringsbolaget ska även ge modemärket draghjälp genom sitt internationella nätverk i Europa, Asien och USA och stödja varumärkets utveckling på nyckelmarknader.

2019 omsatte Axel Arigato AB drygt 190 miljoner kronor och rörelseresultatet,EBIT, landade på -570 000 kronor.

Eurazeo Brands har investeringar i ett stort antal varumärken inom ett brett spektrum av branscher. På modesidan finns Vestiaire Collective, Moncler och Herschel Supply Co.

Så sent som i början av november sålde Eurazeo Brands hela sin del av e-handelsbolaget Farfetch som bolaget investerade i 2016.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109