23948sdkhjf

Treksta ser positiv coronaeffekt – signerar avtal med ANWR

Skomärkets införsäljning för 2021 har ökat rejält.

Habit har tidigare berättat att skomärket Treksta förstärker satsningen mot att nå aktörer inom skofackhandeln med ett permanent showroom i Stockholm Shoe House i Nacka strand.

Nu har skobolaget även signerat avtal med Nord West Ring International i förhoppningen att nå ännu fler kunder inom skofackhandeln. 

– Avtalet betyder att vi får en ännu bättre distribution för Treksta inom skofackhandeln, inte bara i Norden utan också på viktiga delar av den europeiska marknaden, säger Mats Bengtsson, vd för Improve Business som haft den skandinaviska agenturen för det Sydkoreanska skomärket sedan 2014.

Tidigare har Trekstas kunder i Skandinavien främst funnits inom sport-, outdoor- och jaktsegmenten men företaget har successivt noterat ett ökat intresse från traditionella skobutiker.

Bolaget meddelar att redan innan och utöver ANWR-avtalet har det dessutom tillkommit ett hundratal nya kunder inom just skofackhandeln.

Tidigare i år fick Improve Business försäljningsrättigheterna till Treksta i hela Europa, med undantag av Frankrike och Spanien där skomärket har en annan distributör.

Efter en enligt bolaget framgångsrik etablering i Skandinavien byggs nu en europeisk försäljningsorganisation upp, där försäljning hittills startat i ett tiotal länder.

Enligt Mats Bengtsson har gensvaret på marknaden varit mycket bra och bolaget arbetar nu långsiktigt och målmedvetet för att bygga upp varumärket också i Europa.

– Tack vare snabba beslutsvägar har vi kunnat utveckla kollektioner som är speciellt anpassade till skandinaviska förhållanden och det är dessa kollektioner vi nu också får mycket bra respons kring på den europeiska marknaden, säger  Mats Bengtsson.

Förutom nya kunder och nytt avtal så har försäljning och införsäljning ökat rejält under de senaste åren och inför 2021; något skomärket också menar är en positiv effekt av coronapandemin och ökat behov för funktionella skor.

– Försäljningsmässigt har vi märkt en betydande effekt under coronapandemin. Många som arbetar hemifrån och de som väljer hemester istället för utlandsresor har gjort att efterfrågan på funktionella skor i vuxenstorlekar har ökat. Dessutom har vi fortsatt bra efterfrågan på våra barn- och juniorskor, säger Mats Bengtsson och fortsätter;

– Under 2020 ökar vi försäljningen i Skandinavien med över 40 procent jämfört med 2019. Och införsäljningen till våren 2021 har ökat med över 100 procent. Vi har då utöver den sedvanliga vårinförsäljningen också lagt in en leveransperiod i maj till juni.

Förutom nya kunder siar bolaget att god synlighet i media bidragit till tillväxten.

– Inte minst har vi fått bra testresultat i outdoormagasinen men också i barnskotester. Det aktiva mediearbetet kommer vi självklart att fortsätta med, säger Bosse Hylander,  pr- och medieansvarig.

Den europeiska verksamheten för Treksta sker i två olika bolag. Den skandinaviska verksamheten finns i Improve Business Scandinavia AB och verksamheten för övriga Europa hamnar i nystartade Improve Business Europe AB.

Improve Business Scandinavia omsatte nära 42 miljoner kronor 2019.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.076