Mörk oktober och en svart november
Stilindex för oktober visar på ett försäljningstapp om 13 procent för kläder och 19,5 procent för skor. Och den fysiska handelns siffror, som många tycker är mer intressant, visar ännu sämre utveckling: hela 17 procent minus för klädhandeln och över 20 procents tapp för skobutikerna.
Trenden är fortsatt att de stora städerna och köpcentrumen tappar mest, medan mindre städer kommer något lindrigare undan. Anledningarna är att kunderna undviker köpcentrumen och att de stora städerna har förlorat dem som numera jobbar hemifrån. I de mindre är majoriteten arbetstagare inte sådana som kan jobba från hemmet och de som kan, bor i eller väldigt nära stadens butiker. Att många hörsammat vädjanden om att handla i sina lokala butiker har hjälpt till, framför allt när de ser hur staden utarmas på butiker.
I november har det kommit nya, hårdare restriktioner. I jämförelse kommer därför oktobers försäljningsnedgång att framstå som en laber bris mot vad vi kommer att uppleva. Min prognos är att den fysiska modehandeln i november får ett försäljningstapp runt 50 procent. Halva försäljningen försvinner alltså. Och om inte rekommendationerna att besöka butiker förändras kommer julhandeln att minska drastiskt och knäcka ytterligare en hel del butiker även utanför modehandeln. Leksaksaffärerna till exempel, som har en extremt stor del av sin omsättning i december.
I november kommer även de mindre städernas butiker att drabbas hårt. Skillnaden mot tidigare är att då endast riskgrupper avråddes från butiksbesök. Nu är rekommendationen explicit: besök inte butiker.
Black Friday-försäljningen kommer att påverkas enormt. Negativt för den fysiska handeln och mycket positivt för näthandeln. Om man som affärskoncept har att erbjuda sociala möten, service, upplevelser, snygg välkomnande butiksmiljö, julskyltning, jultomtar och tindrande julbelysning ligger man som butiksägare och stadskärna pyrt till. I stället för att sälja varor under Black Friday kommer november 2020 att bli känd som den svarta månaden.
Samtidigt tiger köpcentrumledningarna om sina löjligt långa öppettider. Om alla är förlorare är köpcentrumen de största. Minst försäljning, störst besökstapp och längst öppettider är ingen bra mix. Dags att återinföra de flexiblare minimitiderna tills besöksrekommendationerna tas bort.
Att Handelsanställdas förbund just nu också hotar med strejk är nog en av de sämsta tajmade tidpunkterna i svensk fackföreningshistoria och dessutom med krav på högre löneökningar än industrin. Att hitta strejkande utanför dagligvaruhandeln som inte är permitterade, uppsagda eller varslade blir ju en bedrift i sig.
2001 utlyste det belgiska flygbolaget Sabenas fackförening en strejk samma dag som företaget ansökte om konkurs. Ni får dra era egna paralleller.
Mikael Sandström driver modekedjan Sandströms, och var fram till oktober i år ordförande för Svensk Handel Stil.
Artikeln är en del av vårt tema om Krönika.