Starkt kvartal för Global Fashion Group
Den av Kinnevik delägda nätmodehandlaren Global Fashion Group (GFG) ökade NMV-omsättningen ("net merchendise value") i fasta valutor med 34,5 procent i tredje kvartalet, som slutade med omsättningen 503 miljoner euro (434).
Ökningstakten om 34,5 procent kan jämföras med motsvarande siffra i fjol, som var 24,1 procent.
Kvartalet är GFG:s mest lönsamma hittills, skriver bolaget i rapporten, och kassaflödet var positivt. Rörelseresultatet kom in på 150 miljoner euro (132) med en bruttomarginal på 44,4 procent (40,5).
GFG:s justerade ebitda kom in på 10,3 miljoner euro (-9,1). Här var marginalen 3,1 procent.
"Tredje kvartalet var ett av våra starkaste sedan starten av GFG för nästan tio år sedan /?/. Tack vare en snabb omställning till 'karantänskategorier' och genom att växa våra marknadsplatsverksamheter har vi kunnat leverera vårt andra kvartal med positivt kassaflöde", sammanfattar Christoph Barchewitz och Patrick Schmidt som delar på vd-uppdraget.
Under onsdagen utkom GFG med en prognos, efter att densamma dragits tillbaka tidigare i år i samband med pandemiutbrottet. Däri uppgavs att också det fjärde kvartalet inlett starkt.
Bolaget spår nu att en NMV-omsättningstillväxt kring 25 procent, medförande att NMW summeras till 1,9 miljarder euro. Justerat ebitda väntas komma in på "minst 10 miljoner euro".
GFG opererar under varumärkena Lamoda, Dafiti, Zalora, The Iconic och Namshi.