23948sdkhjf

Barnmärke öppnar temporär butik

Barnklädesmärket Ikidandfriends öppnar pop up-butik i Mood i Stockholm.

Sortimentet omfattar enligt designern och grundaren Ulrika Schalin hållbara, färgglada och bekväma vardagsplagg för barn i storlek mellan 2 till 10 år.

Hela tillverkningsprocessen och alla plagg är hållbart certifierade i enlighet med GOTS- standard. Bland annat är samtliga jerseyplagg i kollektionen tillverkade av ekologisk bomull.

– På Ikidandfriends tycker vi att barnkläder ska vara av bra kvalitét och bekväma. Men de ska också ha en cool stil, lite attityd och en rolig, kommunikativ och tydlig grafisk profil. Vi vill vara lite extra modiga och ta ställning på ett vettigt sätt, samtidigt som vi lägger till mycket humor i vårt varumärke och att alla ska känna sig inkluderade, säger Ulrika Schalin i en kommentar.

Trycken i den första kollektionen är framtagna i samarbete med designduon och formgivarna Karl Grandin och Björn Atldax och kollektionens tema är ”upp och ner in och ut” vilket härrör till att barn ibland bär kläder så och märket har därför lekt med temat och vänt plagg ut och in, placerat skötselråden på utsidan och därtill är vissa print också tryckta från insidan och upp och ned.

Ulrika Schalin har ett förflutet i modebranschen och har arbetet inom streetwear, sport och uniformsdesig. Honhar bland annat tidigare arbetat inom H&M-sfären och under 16 år verkat på en rad olika befattningar inom modekoncernen bland annat som designansvarig på barnavdelningen, inom ungdomsmode och som trendanalytiker.

I butiken på Mood finns även secondhand-plagg och Ikidandfriends plagg säljs även via egen webbutik.

Artikeln är en del av vårt tema om Butiksnytt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093