Försäljningsras för Wesc
”Det allmänt utmanade läget till följd av Covid-19 har inneburit att stora delar av vår utleverans av vår/sommarkollektionen kraftigt försenats och har ej kunnat säljas till fullpris. Både vi och större andelen av våra kunder har påverkats starkt negativt av rådande situation vilket förklarar den stora avvikelsen”, skriver bolaget i rapporten.
Nettoomsättningen uppgick till 2,8 miljoner kronor (9,7) under tredje kvartalet, juli till september. Rörelseresultatet uppgick till –4,0 miljoner kronor (-3,8). Rörelseresultatet för de första tre kvartalen ligger dock på en lägre förlustnivå än samma period 2019 trots stora tapp i försäljningen 2020.
Resultat efter skatt uppgick till -4,7 miljoner kronor (-4,3). Bruttomarginalen påverkas negativt av rabatter bolaget lämnat till kunder och hamnade i kvartalet på 32,1 procent, vilket är 10,2 procentenheter lägre än i samma kvartal 2019.
I rapporten skriver bolaget att de fasta kostnaderna minskat med 30 procent vilket skett genom omfördelning av resurser, personalneddragningar och permitteringar samt reducering av övriga fasta kostnader.
Införsäljning av vår- och sommarkollektionen 2021 avslutades under kvartalet och värdet i bekräftade förorder hamnade på 28,0 miljoner kronor vilket är en ökning om 150 procent och 16,8 miljoner kronor jämfört med samma säsong 2020.
Ökningen gäller för både Nordamerika och Europa där bolaget främst växer genom befintliga kunder. Jämfört med hösten 2020 har orderingången för våren 2021 ökat med 133 procent.
I Italien och Spanien ska bolaget återetableras med nya partner.
”Bolagets återförsäljarverksamhet har under tredje kvartalet fortsatt varit starkt påverkad av covid-19 i både Nordamerika och Europa. Avbokningar av tidigare beställningar avseende andra halvåret 2020 har gjorts till följd av pandemin”, skriver bolaget.