H&M fördjupar samarbetet med Sellpy och Repamera
I veckan blir secondhandaktören Sellpys, som ingår H&M-gruppen sedan ifjol, och skrädderitjänsten Repameras påsar tillgängliga i modekedjans svenska butiker.
Detta för att vidare inspirera kunderna att förlänga livet på plagg genom att sälja dem vidare eller laga favoriter.
– I och med våra kunders ökade medvetenhet och efterfrågan för tjänster som hjälper till att förlänga kläders livslängd känns det väldigt roligt att fördjupa vårt samarbete med Sellpy och Repamera. Vi har satt ambitiösa mål för att bli klimatpositiva och cirkulära, men för att nå dit behöver vi få med oss våra kunder på resan då användningsfasen står för 13 procent av ett plaggs klimatpåverkan. Vi testar hela tiden nya initiativ och skalar upp de som fungerar, vilket gör att vi tillsammans med våra kunder kan minska klimatpåverkan, säger Felicia Reuterswärd, hållbarhetsansvarig på H&M Sverige.
Därtill har H&M även lanserat en shop-in-shop på Sellpys sajt där modekedjans kundklubbsmedlemmar får 15 procent när de handlar begagnade plagg. Samma rabatt har medlemmar även på Repameras tjänster.