Adidas bekräftar planer på att sälja Reebok
Det tyska sportmode- och utrustningsbolaget Adidas bekräftar uppgifterna om planer på att avyttra det amerikanska dotterbolaget Reebok, framgår av ett pressmeddelande.
Reebok, som förvärvades för 3,8 miljarder dollar 2005, har inte blivit någon succé för Adidas. Det tyska bolaget hävdade dock i en presskonferens på måndagskvällen att Reebok kan bli en väg in i den amerikanska sportmodebransch som domineras av Adidas främsta konkurrent Nike.
Vid affären 2005 var Adidas och Reebok tvåa och trea på den amerikanska marknaden och syftet med affären var just att konkurrera med marknadsettan Nike.
Om Adidas inte lyckas hitta "rätt köpare" framhölls dock att saken mycket väl kan landa i att Reebok knoppas av.
Reeboks nettoförsäljning föll med 7 procent i det tredje kvartalet 2020, efter att ha rasat med 44 procent i det andra kvartalet mätt mot samma kvartal ett år tidigare.
Adidas skrev ned Reeboks värde med hälften under 2019, jämfört med 2018, till 842 miljoner dollar – vilket alltså kan jämföras med köpeskillingen på 3,8 miljarder dollar 2005.
Ryktena om att Adidas är på väg att göra sig av med Reebok har florerat en tid. Bland annat har Financial Times källuppgifter om att riskkapitalbolagen Permira och Triton uttryckt intresse för att köpa Reebok